Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

HiFi Klubben tvärvänder

HiFi Klubben gör om alla sina butiker i Europa till demorum. All försäljning ska i stället ske på nätet.

Av / 2018-10-02 - 17:52
HiFi Klubben tvärvänder

Nu är det snart slut med att åka till HiFi Klubben och fylla bagageluckan med nyinköpta stereoprylar. Under 2019 börjar klubben nämligen förvandla alla sina fysiska butiker till demorum. Själva försäljningen sker sedan på internet. Det låter som en dramatisk förändring, men är egentligen något som redan pågår eftersom vi köper mer av vår elektronik i nätbutiker. Och i och med Amazons intåg har omvandlingen aktualiserats.

Tillbaka till rötterna

På sätt och vis är HiFi Klubbens omställning en återgång till företagets utgångspunkt för nästan 40 år sedan. Från början var nämligen HiFi Klubben ett postorderföretag. Allt började med ett enda showroom i Frederikshamn i Danmark och växte sedan till större städer och fler länder. I dag har HiFi Klubben ett nätverk med 103 butiker i Sverige, Danmark, Norge, Holland och Tyskland.

”Vi tror på de fysiska butikerna, men de får en ny roll i framtiden. De ska i högre grad vara showrooms där de anställda presenterar stora ljudupplevelser, guidar kunderna och hjälper dem att beställa på nätet. På samma gång håller vi på att skapa vi ett digitalt universum som berättar mycket mer om vad HiFi Klubben står för”, säger Christoffer Arensbach, VD för HiFi Klubben.

HiFi Klubben 3.0. Så har klubben döpt den digitaliseringsstrategi som satts igång i hela kedjan. Omvandlingen innebär stora investeringar, som både moderniserar och tar företaget tillbaka till rötterna

Digitaliseringen är en del av en större strategi som innebär att butikskedjan stärks på flera viktiga områden. På sikt försvinner kassapparaterna och lagret minimeras eller tas bort helt, vilket ger mer plats åt lyssningsrum och stora upplevelser. Målet är att allting köps på HiFi Klubbens hemsida – även inne i butikerna. Dessutom ska kommunikationen ske mer på kundernas nivå – ett initiativ som lanseras med en ny slogan som lyder ”Welcome Listeners” samt en stor kampanj som går ut på att man ska lyssna.

”Vi är ödmjuka inför Amazon, men vi är inte rädda”, säger Christoffer Arensbach, VD för HiFi Klubben.
”Vi är ödmjuka inför Amazon, men vi är inte rädda”, säger Christoffer Arensbach, VD för HiFi Klubben.

Ser fram emot Amazon

HiFi Klubbens digitala framtid ska se till att företaget kan konkurrera med de stora internationella kedjorna. Och inte minst internetjätten Amazon, som snart gör entré på den svenska marknaden.

”Vi är ödmjuka inför Amazon, men vi är inte rädda. Vi kan erbjuda något helt annat än de kan. Våra säljare älskar verkligen musik och bra ljud, och vår styrka är passionen i butikerna. Den expertisen ska vi utnyttja för att glänsa på alla! Vi ser faktiskt fram emot konkurrensen och allt spännande som händer i vår bransch”, säger Christoffer Arensbach.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

1 reaktion på ”HiFi Klubben tvärvänder”

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Äntligen en prisvärd Roon-streamer!

En DAC i samurajernas fotspår?

Den här lilla lådan kan göra dina gamla B&O-högtalare "trådlösa"

Den ultimata förstärkaren

High-end förförstärkare med modern streaming

McIntosh uppdaterar förförstärkaren

Kompakt hi-fi i elegant design

Lenco lockar vinylälskare

Skivspelare för shejker och IT-miljardärer

Astell&Kern: Musikspelare i guld!

1 500 gäster såg hi-fi i Köpenhamn

Tidal sänker sina priser

0
Rulla till toppen