Nu är det snart slut med att åka till HiFi Klubben och fylla bagageluckan med nyinköpta stereoprylar. Under 2019 börjar klubben nämligen förvandla alla sina fysiska butiker till demorum. Själva försäljningen sker sedan på internet. Det låter som en dramatisk förändring, men är egentligen något som redan pågår eftersom vi köper mer av vår elektronik i nätbutiker. Och i och med Amazons intåg har omvandlingen aktualiserats.
Tillbaka till rötterna
På sätt och vis är HiFi Klubbens omställning en återgång till företagets utgångspunkt för nästan 40 år sedan. Från början var nämligen HiFi Klubben ett postorderföretag. Allt började med ett enda showroom i Frederikshamn i Danmark och växte sedan till större städer och fler länder. I dag har HiFi Klubben ett nätverk med 103 butiker i Sverige, Danmark, Norge, Holland och Tyskland.
”Vi tror på de fysiska butikerna, men de får en ny roll i framtiden. De ska i högre grad vara showrooms där de anställda presenterar stora ljudupplevelser, guidar kunderna och hjälper dem att beställa på nätet. På samma gång håller vi på att skapa vi ett digitalt universum som berättar mycket mer om vad HiFi Klubben står för”, säger Christoffer Arensbach, VD för HiFi Klubben.
HiFi Klubben 3.0. Så har klubben döpt den digitaliseringsstrategi som satts igång i hela kedjan. Omvandlingen innebär stora investeringar, som både moderniserar och tar företaget tillbaka till rötterna
Digitaliseringen är en del av en större strategi som innebär att butikskedjan stärks på flera viktiga områden. På sikt försvinner kassapparaterna och lagret minimeras eller tas bort helt, vilket ger mer plats åt lyssningsrum och stora upplevelser. Målet är att allting köps på HiFi Klubbens hemsida – även inne i butikerna. Dessutom ska kommunikationen ske mer på kundernas nivå – ett initiativ som lanseras med en ny slogan som lyder ”Welcome Listeners” samt en stor kampanj som går ut på att man ska lyssna.
Ser fram emot Amazon
HiFi Klubbens digitala framtid ska se till att företaget kan konkurrera med de stora internationella kedjorna. Och inte minst internetjätten Amazon, som snart gör entré på den svenska marknaden.
”Vi är ödmjuka inför Amazon, men vi är inte rädda. Vi kan erbjuda något helt annat än de kan. Våra säljare älskar verkligen musik och bra ljud, och vår styrka är passionen i butikerna. Den expertisen ska vi utnyttja för att glänsa på alla! Vi ser faktiskt fram emot konkurrensen och allt spännande som händer i vår bransch”, säger Christoffer Arensbach.
Hur går det med service av produkter i framtiden ??