B&W Formation har fått ny app

Om du har en Formation-högtalare från B&W så kan du se fram åt att B&W Music-appen äntligen har kommit, med musikavspelning och multiroom.

Vi är väldigt förtjusta i Bowers & Wilkins-serien. Snygga, interiörvänliga högtalare som låter otroligt bra samtidigt som de är enkla att använda. Men efter man har använt Bowers & Wilkins Home-appen för att göra högtalarinstallationen är man utlämnad åt tredjepartsappar för att faktiskt spela musik på dem. Via antingen AirPlay 2, Spotify Connect, Roon eller Bluetooth. Men nu är det ändring på den saken, tack vare appen B&W Music.

Ljudet som krossar konkurrenterna Bowers & Wilkins övertygar stort med ljudet i sin senaste trådlösa högtalare, Formation Wedge.

B&W Music: Egen app till Formation

Bowers & Wilkins har lärt sig av Sonos, Bluesound, HEOS och andra och har äntligen gjort en egen app. Med ett eget gränssnitt för uppspelning av musiktjänster. Appen ger också en multiroom-funktion som är speciellt anpassad för Formation-serien. Man behöver alltså inte längre använda Apple Homekit eller Roon för att få multiroom.

Personligt innehåll

B&W Music-appen bakar in innehåll från olika strömningsplattformar i ett enda gränssnitt som utlovas vara både överskådligt och elegant. Här visas låtar, album, spellistor och radiostationer och B&W expanderar sedan detta med personliga rekommendationer och särskilda spellistor.

Tjänster i B&W Music

B&W Music fungerar med Tidal, TuneIn, Soundcloud och Qobuz (inklusive högupplöst 24 bit/96 kHz-filformat). Vi väntar fortfarande på svar från HiFi Klubben om huruvida Tidal också kan spelas i hög upplösning i appen. Om inte så har en fågel viskat i våra öron om att Tidal Connect snart ska rullas ut till Formation-serien. I så fall är det snart bara att starta Tidal-appen på mobilen och spela direkt. Förhoppningsvis med MQA upp till 24 bit/96 kHz. Fler tjänster kommer att läggas till i B&W Music de närmaste månaderna.

Mer info: bowerswilkins.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.