Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Det gyllene ljudet av silver – besök hos Audio Note UK

Hos Audio Note i England anstränger de sig för att åstadkomma vad de anser är det ultimata ljudet. Vi har besökt fabriken och pratat med Peter Qvortrup.

Av / Uppdaterad: 2022-04-17 - 12:00 // Först publicerad: 25.05.2018
Det gyllene  ljudet av silver – besök hos Audio Note UK

I en ljudvärld som domineras av digitalt trolleri och högeffektiva klass D-förstärkare med tre- eller fyrsiffriga effektspecifikationer är highend-tillverkaren Audio Note lite speciell. Här håller de fast vid teknik som hade sin storhetstid i mitten av förra århundradet. Gammalmodiga? Nej, helt enkelt för att de tycker att den är ljudmässigt överlägsen nyare konstruktionsprinciper.

Det handlar först och främst om rör. Alla Audio Notes förstärkare, CD-spelare och DACar använder radiorör för sin förstärkning. Och helst triodrör, som anses ha den varmaste och mest harmoniska klangen. Andra varumärken är transformatorkoppling samt bruket av silver.

På fabriken i Sussex i södra England byggs apparaterna – både de dyraste och de minst kostsamma – för hand. Modellerna som vi ser på vår rundtur är förbeställda allihop. Det tillverkas inga lagervaror. Däremot har Audio Note ett stort lager av komponenter, varav de flesta är antingen specialtillverkade eller antika.

Komponenterna i Audio Notes-produkter är oftast specialbyggda eller sällsynta. Foto: Jess Thomas

En mystisk kabel från Japan

Audio Note UK är ett brittiskt företag, men började sin bana i 1980-talets Köpenhamn, där Peter Qvortrup ägde hifi-butiken Audio Consult. Dit skickades en dag en meter kabel från en japansk ingenjör som hette Hiroyasu Kondo.

”På den tiden var kablar bara något som man kopplade ihop apparater med. Man använde de som följde med i kartongen. Det var ingen som byggde eller sålde speciella kablar.”

Kondo-kabeln stoppades in mellan för- och effektförstärkare och sedan provlyssnades det. ”Allt gick upp en nivå!” minns Peter Qvortrup, som samma kväll sålde kabeln till en kund som deltagit i lyssningssessionen i butiken – och som bara måste ha den japanska kabeln. Kunden betalade så bra att det blev affär, varpå Peter Qvortrup skickade ett brev till Japan och bad om att få fler kablar.

Ett distributionsavtal kom – med tolk – till stånd och Qvortrup började sälja Kondos produkter under märket Audio Note. Till en början på den danska marknaden, men längre fram på ett allt större område. Ända tills Qvortrups företaget, som under tiden hade flyttat till England och nu också deltog i utvecklingen av Audio Note-produkter, fick distributionen för resten av världen, utom Japan där Kondo sålde sina produkter själv.

Silver med silver på

Ett av Audio Notes varumärken är silver. Ju mer ambitiösa komponenterna är desto fler ställen i signalvägen rent silver. Enligt Peter Qvortrup ger det helt enkelt ett så mycket renare ljud att det är värt det.

Att det används silver i kablarna säger sig nästan själv. Men även i komponentben, folien i kondensatorer, högtalartalspolar och till och med tråden i transformatorerna är av silver när man kommer upp till de mest kostsamma lyxmodellerna.

”Det gör faktiskt en hörbar skillnad att överföringstransformatorerna är lindade med silvertråd, även om de mäter likadant”, säger Peter Qvortrup.

Transformatorerna lindas på en egen verkstad. I de dyrare modellerna används silvertråd. Foto: Jess Thomas

”Det enda vi har kunnat mäta mellan silver och koppar i transformatorerna är att magnetfältslinjerna ligger en aning närmare kärnan. Men de låter annorlunda.”

Sådana komponenter är inte hyllvaror i varje elektronikbutik utan måste antingen tillverkas på beställning eller produceras i egna fabriken. På rundvandringen ser vi bland annat hur transformatorer lindas och kondensatorer byggs för hand.

En annan specialitet är motstånd. De flesta motstånd i elektronisk utrustning är gjorda av metallfilm eller är trådlindade, i båda fallen med en nickelkromlegering. Men hos Audio Note har de i stället valt motstånd med en film av tantal. Återigen för att det låter bättre.

När fabrikanten Shinkoh hade slutat med tillverkningen och skrotat sina maskiner var Peter Qvortrup tvungen att hitta en annan tillverkare i Japan som gjorde motstånd, HDK. Det tog dem mer än 15 år att få fram omagnetiska motstånd med silver och tantal. Att utveckla en silverlegering som fungerade till motståndens ben och de små metallkapslarna som avslutar motståndskroppen var en annan och dyr historia. Ett enda silver/tantal-motstånd kostar 32 pund (nästan 400 kronor) att köpa löst. Men då ger den ett extraordinärt mer homogent och detaljerat ljud utan hårdhet också!

Peter Qvortrup med ett av företagets tantal/silver-motstånd som det tog 15 år att utveckla. Foto: John Alex Hvidlykke

Transformatorer

Eftersom alla Audio Notes förstärkare är rörförstärkare behövs det transformatorer i utgångssteget för att anpassa högspänningssignalen att styra en högtalare. Men transformatorer används överallt i företagets apparater i stället för andra komponenter, till exempel för att anpassa impedansen i in- och utgångar. Det sitter också en transformator i RIAA-kretsen i skivspelaringången.

”Transformatorn är en virtuell komponent. Om den är korrekt dimensionerad har den ingen inverkan på signalen förutom att transformera mellan spänning och ström”, säger Peter Qvortrup.

Den extrema single-ended triod-effektförstärkaren Gaku-on. Till höger står en prototyp på en ny skivspelare. Foto: John Alex Hvidlykke

I Peter Qvortrups egen anläggning finns det inte färre än elva ​​transformatorer i signalvägen när man lyssnar på en CD. Å andra sidan har den extrema Gaku-on-effektförstärkaren bara fyra andra komponenter i signalvägen förutom tre transformatorer: två triod-rör och två motstånd! Inga kondensatorer. Single-end-triodförstärkaren utan återkoppling lämnar 45 watt i ren klass A.

Kondensatorer gör man bäst själv! Foto: Jess Thomas

New old stock

Audio Notes rörförstärkare är byggda med rör som var klassiker redan under mitten av förra århundradet: 211, 300B och 2A3. Rören tillverkas fortfarande men produktionen är liten, priserna astronomiska och kvaliteten varierande. Det är då Peter Qvortrup går ut på sitt rörlager …

Peter Qvortrup visar företagets skattkammare med ”New Old Stock” -komponenter. Här står lastpall efter lastpall med eftertraktade rör redo att användas i förstärkare. Foto: John Alex Hvidlykke

En stor del av fabrikens yta (samt ett par lager på andra ställen) används för bolagets skattkammare med ”New Old Stock” (NOS) -komponenter. Alltså komponenter som byggdes för flera årtionden sedan men som aldrig användes. Här står pall efter pall med eftertraktade rör som väntar på att hamna i förstärkare.

”Några av de här är galet dyra i dag. Som tur är gav jag inte så mycket för dem på den tiden”, säger Peter Qvortrup med ett belåtet leende.

”Några av de här är galet dyra i dag. Som tur är gav jag inte så mycket för dem på den tiden”, säger Peter Qvortrup. Foto: John Alex Hvidlykke

Comparison by contrast

När man gör ett lyssningstest av hifi så är ett evigt problem att hitta en neutral referens – en måttstock – för att bedöma kvaliteten. Det handlar både om att ha en känd jämförelsegrund i form av en referensanläggning och om att bedöma huruvida det testade låter bättre och mer korrekt – eller bara annorlunda.

Peter Qvortrup gillar en princip som kallas ”comparison by contrast” (jämförelser med hjälp av kontraster):

”Om definitionen av hifi är att återge inspelningen så trovärdigt som möjligt så måste den bästa anläggningen vara den där man tydligast kan höra skillnaden mellan olika album”, säger han. ”Om alla skivor låter likadant är det ljudet av anläggningen man lyssnar på – inte inspelningen. Ju mer olika de låter desto mindre har anläggningen satt sitt fingeravtryck på ljudet.”

Den här metoden kan rent logiskt även tillämpas på enskilda komponenter i anläggningen. Om man genom att byta ut en apparat i signalkedjan orsakar att skillnaden mellan olika inspelningar framträder tydligare så måste det innebära en förbättring.

Från Caruso till Nightwish

Den skillnaden och kontrasten finns det verkligen en möjlighet att uppleva när Peter Qvortrup dyker ner sin samling med tusentals skivor. Under vårt besök lyssnade vi på klassisk orkestermusik, holländsk brus-electronica, finsk symfonisk tungmetall och amerikansk 50-tals-calypso. För att bara nämna några av ytterligheterna. Peter Qvortrup berättar entusiastiskt om de olika skivornas finesser – och deras bakgrund (många av utövarna känner han som kunder i butiken). Det spelas också överföringar av hundra år gamla grammofonskivor (med Caruso). Och det är uppenbart att Peter tycker om de många och varierande skivorna som han lyfter ut från hyllorna som sträcker sig från golv till tak i musikrummet. Alla inspelningar är av naturen inte lika bra, men det viktiga är att de är intressanta.

Peter Qvortrups skivsamling med tusentals skivor sträcker sig från klassisk orkestermusik till holländsk brus-electronica, finsk symfonisk heavy metal och amerikansk 50-tals-calypso. Foto: John Alex Hvidlykke

”Jag spelade en inspelning från 1940 på en mässa och kunde sedan läsa på nätet att vår anläggning var ’the noisiest on the show’. Klart att det finns brus på en inspelning som är 70 år gammal! Men han hade bara stuckit in huvudet ett ögonblick utan att veta vad han lyssnade på.”

Att anläggningen håller högsta klass är det ingen tvekan om. Och kännetecknen i de många inspelningarna framträder kristallklart. Jag blir bland annat imponerad av hur man kan skönja reflektioner från konsertsalens bakvägg. För övrigt i en klassisk inspelning som är gjord med utrustning från just Audio Note. Men den mesta tiden handlar det om att hänga med i den halsbrytande bergochdalbanan genom genrer och tidsperioder. Och låt oss en gång för alla slå hål på myten om att single-ended triodförstärkare bara kan spela lugnt och prydligt. När Peter vrider upp Nightwish, Noisia och Tool är ljudtrycket överväldigande.

Anläggningen som spelar kostar ungefär tio miljoner! Foto: John Alex Hvidlykke, L & B

Tio miljoner!

Anläggningen som musiken spelas på består naturligtvis av Audio Note från början till slut. Ända från pickupen och ut i högtalarna. Och lika självklart är det toppmodellerna som spelar. En anläggning med ett butikspris på ungefär tio miljoner kronor! Det låter som en orimlig summa pengar – framför allt som vi pratar om en förstärkareffekt på 2 x 45 watt (Gaku-on) och tvåvägshögtalare med 8-tums bas (E Sogon).

”Det är mycket pengar, men komponenterna är också otroligt dyra. Till exempel finns det femton kilo rent silver i delningsfiltret till varje högtalare!!

<
>
Foto: John Alex Hvidlykke, L & B
Ljud & Bild specificerar att reseomkostnaderna för detta reportage betalades av tillverkaren.
John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Äntligen en prisvärd Roon-streamer!

En DAC i samurajernas fotspår?

Den här lilla lådan kan göra dina gamla B&O-högtalare "trådlösa"

Den ultimata förstärkaren

High-end förförstärkare med modern streaming

McIntosh uppdaterar förförstärkaren

Kompakt hi-fi i elegant design

Lenco lockar vinylälskare

Skivspelare för shejker och IT-miljardärer

Astell&Kern: Musikspelare i guld!

1 500 gäster såg hi-fi i Köpenhamn

Tidal sänker sina priser

0
Rulla till toppen