Nyhet

Jobb hemifrån har kommit för att stanna

Merparten av svenska företag kommer att fortsätta låta sin anställda jobba hemifrån en del av tiden, även efter covid.
forfatter

Det kan mycket väl vara så att vi beklagade oss över att bli hemskickade när corona bröt ut. Men när vi summerar erfarenheterna så har de flesta varit så nöjda med friheten på hemmakontoret och den intjänade restiden att de vill fortsätta jobba hemifrån åtminstone en del av tiden. Och företagen klagar inte heller. De anställda har de varit effektivare när de jobbat hemifrån. Faktum är att mindre än en tiondel av företagen i Norden kommer att tvinga tillbaka sina anställda till kontoret på heltid.

En ny studie, The State of Hybrid Work Report från teknikföretaget Owl Labs, där 500 företagsledare i Norden har deltagit, visar att bara 6 % procent förväntar sig att deras anställda återvänder till kontoret på heltid efter pandemin. Alltså har covid-19 varit en hävstång för en ny typ av arbete: Hybridarbete.

Så många som 96 % av svenska företagsledare planerar att arbeta med hybridarbetskraft efter pandemin, tätt följt av Norge (95 %), Danmark (92 %) och Finland (92 %).

Två tredjedelar (66 %) av de nordiska företagsledarna anser att hybridarbete gör företaget mer lönsamt. Bland svenska företagsledare tror 65 % på ökad lönsamhet genom hybridarbete (Finland 69 %, Danmark 65 % och Norge 55 %).

Intressant nog är det de största företagen som har störst tilltro på fördelarna med att låta anställda bestämma var de arbetar. Större företag med fler än 1 000 anställda tror att hybridarbete gör dem mer lönsamma (78 %) än små och medelstora företag (61 %).

Mer effektivt

Nästan hälften (48 %) av de nordiska företagsledarna anser att distansarbete och hybridarbete har haft en positiv effekt på deras verksamhet, mindre än en fjärdedel (23 %) anser att distansarbete har haft en negativ inverkan på deras verksamhet. De tre affärsområdena som anses ha påverkats mest positivt är företagskostnader (50 %), produktivitet (48 %) och personalens välbefinnande (48 %). Att det är billigare för anställda att dricka sitt eget kaffe hemma och till och med laga lunchen i det egna köket, är naturligtvis en bonus. Men folk blir också effektivare när de inte behöver tillbringa tid med att ha chefen springande på kontoret. Och de blir dessutom gladare.

66 % får fasta kontorsdagar

Två tredjedelar (66 %) av de nordiska företagen planerar att införa ett visst antal dagar per vecka där anställda måste vara på kontoret. Danska företag leder med 73 %, följt av svenska 68 % och finska 60 %. Norska företag är minst benägna att införa ett visst antal dagar på kontoret: 55 %.

Majoriteten av företagsledare (62 %) planerar att ha behålla samma kontorsyta som före pandemin, trots hybridarbete. Endast 14 % av de nordiska företagen planerar att stänga ner sina kontor helt.

Arbeta där du vill

Så många som 94 % av de nordiska företagsledarna är intresserade av att utforska nya rutiner i förhållande till framtida arbete efter pandemin. Det kan till exempel vara möjligheten att arbeta var som helst (42 %) eller arbeta 4-dagarsvecka (33 %).

”Det är uppmuntrande att se att företagsledare i de nordiska länderna anammar hybridarbete efter pandemin. Eftersom organisationerna redan har anpassat sig för att arbeta på distans har de också sett fördelarna.Nu finns möjligheterna att anställa kunnig personal på distans oavsett var de bor genom att använda sig utav ny teknik, samtidigt som de skära ned på kostnader”, säger Frank Weishaupt, VD för Owl Labs.

Att hem- och distansarbete kan fungera är inte ingen nyhet för oss på Ljud & Bild. Vi har huvudkontor i Oslo, men fler än en tredjedel av de anställda arbetar hemifrån – i fem olika länder!

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.