Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Netflix: See What’s Next ‘18

Netflix presenterar kommande nyheter och satsar stort på lokala produktioner – särskilt i Europa.

Av / 2018-05-02 - 10:51
Netflix: See What’s Next ‘18

I Roms sommarvärme och vackra omgivningar presenterade nyligen Netflix VD (och grundare), Reed Hastings, och hans toppteam, strömningsjättens kommande nyheter och nyckeltal.

”Den eviga staden” fungerade som kuliss för Netflix lansering (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Från DVD till globala streaming-dominans

Från ett litet ”garageföretag” i Kalifornien 1997, där affärsidén var postorder med DVD-filmer, har Netflix på 20 år vuxit till en global strömningsjätte, och numera även en stor producent av det originalmaterial.

På vägen har de dramatiskt förändrat våra TV-vanor och försatt de traditionella TV-bolagen i krisberedskap.

Netflix presenterade kommande filmer och serier för europeisk press i Rom (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Linjära TV-sändningar har i flera år förutspåtts en säker död, och tittarsiffrorna rasar mycket riktigt, men Netflix är även intresserade av att göra samproduktioner med de gamla programföretagen.

I dagsläget finns Netflix i 190 länder och har cirka 125 000 000 betalande abonnenter. Företaget omsätter ungefär 95 miljarder kronor (2017).

De enda länderna du ännu så länge inte kan avnjuta Netflix omfattande programutbud, on-demand, är Syrien, Nordkorea och (inte helt obetydliga) Kina.

 

Satsar lokalt

Hastings i egen hög person fick den stora äran att inviga evenemanget ”See What’s Next” i Rom.

Företagets VD fokuserade på det stora perspektivet, från romarnas teater och historieberättande till dagens film- och serieproducenter som med hjälp av Hastings & Co i dag når en global publik – samtidigt.

När Netflix lanserade sig som en (amerikansk) strömningstjänst (video-on-demand) 2007 växte snabbt ambitionerna om utländsk etablering. 2011 började de på den sydamerikanska marknaden innan de 2012 gick in i Europa, Storbritannien och (18 september) Norden.

Visionen är att alla Netflix-abonnenter, på sikt, ska ha tillgång till exakt samma material, samtidigt, oberoende av vilket land de bor i. Här finns det en hel del gammaldags protektionism och nedärvda ”ovanor” från filmbolag och sändarbolag, som traditionellt har velat värna om de lokala marknaderna innan filmer/serier fick global distribution – en tankegång som, tack och lov, håller på att förändras radikalt. Hastings antyder dock att det kan ta ytterligare 10–15 år innan alla lokala restriktioner har försvunnit – en svårighet som de, naturligtvis, inte har med egenproducerat material.

Reed Hastings, Netflix grundare, visionär och CEO, inspirerade den europeiska presskåren (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Fisk på torra land i OS-staden

Efter en enorm expansion (globalt 2016), och de växande intäkter som det innebar, började Netflix arbeta med egenproducerade, exklusiva serier. Tvärtemot vad de flesta tror var faktiskt inte House of Cards (2013) den första egenproducerade serien, utan Lilyhammer (2012).

Den något udda komediserien om maffiabossen Frank Tagliano (Steven Van Zandt) som fick vittnesskydd och flyttade från New York till denna lilla olympiska staden Lillehammer – och råkar ut för kolossala kulturkrockar. Merparten av dialogen är på norska, med främst norska skådespelare och norsk humor. Trots detta uppskattades serien av en global publik!

Som Hastings så elegant uttryckta saken i Rom: ”Lilyhammer was a Game Changer.” Om Netflix kunde få en udda serie, där över hälften av dialogen var på norska, med Little Steven som enda stjärna, att nå en global publik – vad kunde man inte lyckas med då?

Little Steven (”Frank Tagliano”), Bruce Springsteen och Netflix Ted Sarandos på Lilyhammer-premiären i New York (Foto: Getty Images)

 

Ted Sarandos (Chief Content Officer), som har jobbat på Netflix sedan 2000 och har huvudansvaret för allt innehåll, inklusive House of Cards och Orange is the New Black (trivia: han en nära vän till Little Steven och STORT Springsteen-fan – han har sett Springsteen på Broadway hela fyra (!) gånger), berättade om hur det gick till när Lilyhammer hamnade hos Netflix. Sarandos blev uppringd av Steven Van Zandt, som då producerade ett album för ett norskt band. I Norge hade han träffat ett par som skrev Lilyhammer-manuset och som hade väckt Van Zandts intresse. Men Van Zandt vill höja budgeten, och som Ted uttryckte det: ”I LOVED IT!” Resten är TV-historia.

 

Från distributör till producent

Efter Lilyhammer har Netflix gått från att i första hand vara en distributör, som köpte externt innehåll, till att numera vara en av de största innehållsleverantörerna av originalmaterial i hela branschen. Egenproducerat material som bara kan ses av Netflix 125 miljoner abonnenter.

Med megasuccéer (bland både tittare och kritiker) som House of Cards, Orange is the New Black, Stranger Things, Marvel’s Jessica Jones, Narcos, The Crown, Bloodline, Marvel’s Daredevil, Marvel’s Luke Cage och Marseille har de bidragit till att sätta en ny standard för TV-drama.

Lilyhammer var en samproduktion med norska NRK men de senaste åren har Netflix satsat stort på lokala egenproducerade serier. Med serier som Marseille (som 2016 var den första egenproducerade serien som gjordes utanför USA), Dogs of Berlin, Dark, Suburra: Crime on Rome, Cable Girls, La Casa de Papel, Paquita Salas, Osmosis och nu senast den danska The Rain, förstärker de sin position som global seriemästare. Sarandos preciserade hur viktigt lokalt material är för att locka nya abonnenter.

Huvudfokusområdet för lokalt producerade serier är fortfarande Europa, där Netflix i år satsar 8 miljarder (jämfört med 3,2 miljarder i genomsnitt de fem senaste åren). Hittills har de hela 55 (!) produktioner (serier/filmer/dokumentärer) på gång i Europa. Snart kommer också den första egenproducerade turkiska serien, och de närmaste åren kommer det att bli en stark tillväxt i satsningen på lokalt producerat material i Asien.

Mer och mer Netflix-material dubbas till många språk och når på så sätt en global publik (Foto: Tor Aavatsmark)

 

De här är serier som Netflix inte längre betraktar som lokala (flera av dem är för övrigt också samproduktioner med traditionella TV-bolag), utan serier som riktar sig till en global publik. I dubbade versioner (eller med undertexter) når serier som La Casa de Papel en större publik utanför i Spanien än i hemlandet. Eller som Todd Yellin (VP Product) sade till pressen i Rom: ”A good story will travel”. Netflix har inte minst lyckats vänja den bortskämda amerikanska publiken vid att titta på dubbade serier.

Todd Yellin (VP Product), Netflix (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

De senaste fem åren har Netflix filmat i 17 olika länder och de senaste två åren har de fyrdubblat totalbudgeten för originalmaterial, till 65 miljarder i år. Serier för en ung vuxenpublik blir allt viktigare – helt enkelt för att de tittar på otroligt mycket TV. Procentandelen av den totala budgeten som läggs på filmer ökar också.

Sarandos ser också tillväxtmöjligheter genom ett större samarbete med lokala TV-bolag, precis som de gjorde med NRK och Lilyhammer.

 

Konstnärlig frihet

Bland människorna bakom och framför kameran vi träffade i Rom var den allmänna uppfattningen att de med Netflix som uppdragsgivare fick större konstnärlig frihet än hos traditionella TV-producenter. Bland annat eftersom de inte är ”låsta” vid 30-minuters slottar och måste anpassa klippningen efter reklampauser.

Sarandos berättade att Netflix tar emot ungefär 600 förslag på nya produktioner – varje månad! Med så mycket frisk finansiering till den europeiska film- och seriemarknaden ökar kvaliteten på filmer och serier som producerats i Europa. Netflix har odlat fram en helt ny generation som jobbar både framför och bakom kameran, och på samma gång släppt in många debutanter på marknaden. De känner också av pressen från lokala förväntningar om att serien ska bli en global framgång.

 

Men det är ingen tvekan om att Netflix är en affärsverksamhet, om en serie inte lever upp till förväntningarna (läs: budget i förhållande till förväntade tittarsiffror) så är de snabba med att avsluta den. Vilket tyvärr var fallet med den fantastiska Bloodline, som skrotades efter bara tre (av planerade fem) säsonger. Däremot beror framgången för en viss serie på dess totala budget, så att om budgeten är tillräckligt liten måste inte serien nå en global publik.

Förutom alla serier har Netflix under de senaste två åren tagit steget över till egenproduktion av filmer – och därmed trampat den traditionella, stela filmindustrin på tårna med eftertryck.

 

Utanför det fina folket

Vi var också på plats på Cannes-festivalen i fjol. Den 70:e filmfestivalen på franska Rivieran var en storslagen föreställning i filmkonst, där även Netflix var starkt närvarande med flera egna produktioner. Bland annat var Netflix-filmerna The Meyerowitz Stories och Okja med och slogs om Guldpalmen och så gjorde de reklam för krigsfilmen War Machine med Brad Pitt i huvudrollen.

Den europeiska (och speciellt) franska film- och biobranschen rasade och krävde att bara filmer som hade biopremiär skulle få delta i festivalen. Enligt fransk lag får inga filmer visas på strömningstjänster förrän tidigast tre år efter de haft biopremiär. I år har Filmfestivalen i Cannes valt att vända framtiden ryggen: inga filmer utan filmdistribution får delta i huvudtävlingen.

 

Den europeiska (och speciellt) franska film- och biobranschen rasade och krävde att bara filmer som hade biopremiär skulle få delta i festivalen. Enligt fransk lag får inga filmer visas på strömningstjänster förrän tidigast tre år efter de haft biopremiär. I år har Filmfestivalen i Cannes valt att vända framtiden ryggen: inga filmer utan filmdistribution får delta i huvudtävlingen.

Netflix svarade, genom Ted Sarandos, med att dra in samtliga Netflix-filmer från festivalen. Han sade så här till Variety: ”There’s a risk in us going in this way and having our films and filmmakers treated disrespectfully at the festival. They’ve set the tone. I don’t think it would be good for us to be there. The festival has chosen to celebrate distribution rather than the art of cinema.” Detta innebär att Paul Greengrass film Norway, om den norska tragedin på Utøya, inte visas i Cannes i år.

Ted Sarandos (Chief Content Officer), Netflix plockar bort alla Netflix-filmer från Cannes efter att ha blivit orättvist behandlade. (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Big data

Netflix affärsmodell bygger på nöjda abonnenter som stannar kvar som betalande kunder, plus en stadig ökning av nya abonnenter. För att åstadkomma detta måste Netflix naturligtvis ha ett bra – och unikt – innehåll, men nästan lika viktigt är att kunderna hittar i djungeln av tiotusentals serier, filmer och dokumentärer. Det är här de beryktade algoritmerna kommer in i bilden. Netflix vet att den genomsnittliga abonnenten tittar på 40–50 serier/filmer/dokumentärer, så det är väldigt viktigt att få ”rätt” innehåll till varje enskild användare.

Netflix samlar kontinuerligt in data och vet exakt vad DU tittar på och gillar, och anpassar din unika ”startsida” efter detta. Men till skillnad från Google och Facebook (som lever av att sälja annonser) säljer inte Netflix uppgifterna vidare. Netflix har delat abonnenterna i ungefär 2 000 (!) ”smak-grupper” och människor i många olika länder kan passa in i samma grupp/gemenskap. Beroende på dina tidigare val visar Netflix serier/filmer som de tror att du kommer att gilla. Hastings betonade att det är viktigt att så många som möjligt tittar på så många serier/filmer som möjligt och sprider det till sina vänner och bekanta – och på så sätt bidrar till att antalet abonnenter växer.

Todd Yellin (VP Product), Netflix visar exempel på en ”personlig” startsida, styrd av algoritmer (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Sedan är naturligtvis frågan om din unika startsida blir en ren spegling av vad Netflix tror att du gillar, som fallet blir om du alltid blir rekommenderad science fiction-serier eftersom du sett tre tycken sådana. Todd Yellin bekräftade att det stämmer. Netflix var på den nivån för 5–7 år sedan, men nu är algoritmerna mycket mer sofistikerade och avancerade. Titta på din egen startsida och döm därefter.

Du ska kunna titta på Netflix innehåll på ”alla” enheter – alltid (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Netflix har också fokuserat mycket på användarvänlighet och sömlösa övergångar. I dag kan du titta på Netflix på hela 1 700 enheter och om du avslutar mitt i säsong 5 av House of Cards på TV:n vid frukosten hemma så kan du plocka upp tråden i mobilen när du sitter på tåget på väg till jobbet.

Rom är mer än gamla fina byggnader och vackert sommarväder … (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Vad är på gång?

Trots stora siffror och fascinerande framtidsvisioner så var det viktigaste Netflix presenterade i Rom alla kommande, egenproducerade nyheter – och det fanns många sådana.

 

The Rain

Ur vårt lokala perspektiv är kanske den största nyheten den första originalserien som produceras i Skandinavien (Lilyhammer var en samproduktion med NRK): danska The Rain.  Serien har inte en särpräglat skandinaviskt tema, den utspelas i en postapokalyptisk värld där de allra flesta är utplånade av ett kraftigt regn som bar på ett okänt virus. Bland de få överlevarna finns syskonen Simone (Alba August) och Rasmus (Lucas L. Tønnesen). Vi följer (de föräldralösa?) syskonens dramatiska kamp för överlevnad i ett skandinaviskt samhälle där välfärdsstatens skyddsnät har försvunnit. Seriens producenter berättade för oss att de hade problem med att finansiera en sådan här genreserie med danska pengar. Trivia: De danska skådespelarna har dubbat sig själva till engelska.
PS.Ljud & Bild kommer snart med en recension!

Premiär: 4 maj 2018

 

Lost in Space

Ett slags Familjen Robinson-historia som utspelas i världsrymden och som bygger på TV-serien från 1960-talet. En påkostad serie om en pionjärfamilj som är vilse i rymden och omges av okända faror. Lanserades på 26 (!) olika språk samtidig. Trivia: Kom i en filmversion 1998 med Gary Oldman, William Hurt och Matt LeBlanc.

Premiär: 14 april 2018

Ljud & Bilds utsände var också ”Lost in Space” i Rom! (Foto: Tor Aavatsmark)

 

The Alienist

En annan storsatsning är miniserien The Alienist med Luke Evans och Dakota Fanning i huvudrollerna. Detta mycket grafiska thriller-morddrama utspelas i slutet av 1800-talets New York, där vi följer jakten på en seriemördare och Evans spelar en alkoholiserad tidningstecknare, tyske Daniel Brühl är en progressiv psykiater och Fanning är en kvinnlig bad ass-polis som är långt före sin tid.  Luke Evans berättade om handlingen för oss och sade: ”… det är mycket som genljuder med vår tid, klasskamp, ​​hat, korrupta poliser och invandringsproblematik.” Trivia: 1800-talets New York är återskapat in i minsta detalj i studio i Budapest.

Premiär: 19 april 2018

 

3 %

Andra säsongen av det dystopiska sci-fi-dramat från Brasilien.

Premiär: 27 april 2018

 

Glow

Glittrande kläder, höga frisyrer med mycket hårspray och det glada 80-talet är tillbaka när brottartjejerna kommer med säsong två av Glow. Mer amerikanskt kan det inte bli. En mycket positiv, otvungen och rolig serie med Alison Brie (på jakt efter identitet) som stjärnan i en stark kvinnlig ensemble.

Premiär: 30 juni 2018

 

13 Reasons Why

En av Netflix mest kontroversiella serier är självmordsdrama 13 Reasons Why som, i efterhand, förklarar varför en ung flicka, Hannah (Katherine Langford), väljer att ta sitt eget liv. Serien väckte stor debatt när det kom förra året, inte minst för att den ”glorifierade” och generaliserad självmord. En karaktärsdriven serie med fokus på ungdomar som letar efter en egen identitet. Under alla omständigheter är serien (möjligen något överraskande) snart tillbaka med andra säsong, där Hannahs berättelse fördjupas – en handling som fortsätter förbi boken som den första säsongen bygger på. Katherine Langford berättade för oss att det var en mycket svår roll att spela, speciellt som debutant.
Premiär: 18 maj 2018

 

Cable Girls

Spansk serien om fyra unga kvinnor med olika bakgrund på 1920-talet som arbetar som växeltelefonister. Trivia: En serie som ytterst få amerikaner tittade på tills Netflix ändrade titeln från ”Las chicas del cable” till ”Cable Girls”. Säsong 3.
Premiär: Q3 2018

The Innocents

Bland höstens nyheter är The Innocents en av de mest fascinerande. Den är inspelad i Storbritannien och Norge och handlar om de två tonåringarna June (Sorcha Groundsell) och Harry (Percelle Ascott) som är på rymmen – och June är en så kallad ”shape shifter”. Övernaturligt familjedrama/kärlekshistoria med två personer som har en svår barndom och där June har svårt att kontrollera sina krafter (en metafor för ungdomar som har svårt att anpassa sig?). Andra skådespelare är Guy Pearce och norska Trond Fausa. Tagline: ”What you see is not what you see.”

Premiär: 24 augusti 2018

 

Paquita Salas
Spanskproducerad serie med mycket lokal prägel och humor, som slagit stort hos en internationell publik. Säsong 2.
Premiär: 2018

Den spanska serien ”Paquita Salas” har tittare långt utanför tittare utanför hemlandets gänser (Foto: Netflix)

 

Ratched
Amerikansk storproduktion. Uppföljaren till über-klassikern Gökboet (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) från 1975. Sarah Paulson (12 Years a Slave) ska spela syster Ratched, Michael Douglas är producent. STORA förväntningar!
Premiär: 2018

Luke Cage
Den snälla ”superhjälten” Luke Cage (Mike Colter) som bara vill vara ifred i New Yorks Harlem är tillbaka för säsong 2. De centrala rollerna (utom, dessvärre, Mahershala Ali som Cotton Mouth) är tillbaka och Cheo H. Coker är fortfarande producent. Cool serie med tuff stil och häftig hiphop-musik. Vad händer med Luke, nu när alla vet att han är en hjälte? Trivia: Det första avsnittet är regisserat av Lucy ”Charlie’s änglar” Liu.
Premiär: 23 juni 2018

 

Suburra
Italiensk politisk thriller. Handlar om en liten stad i utkanten av Rom, en stad som präglas av organiserad brottslighet och genomkorrupta politiker (i Italien?!), där även Vatikanen har ett finger med i spelet. Säsong 2.
Premiär: 2018

Ozark
Det medmänskliga dramat om helt vanliga, medelålders personer och deras vardagliga problem och svårigheter – där allt går åt skogen när de börjar ”bråka” med en drogkartell. Jason Bateman och Laura Linney har huvudrollerna. Säsong 2.
Premiär: 2018

Disenchantment
Småfräckt medelåldersdrama med troll, alvar, prinsessor och hela kitet. Skaparna av The Simpsons ligger bakom denna nysatsning, så räkna med mycket fräck humor.
Premiär: Q3 2018

Maniac
Ny humoristisk dramaserie med Emma Stone, om en institutionaliserad man som drömmar om ett nytt liv – i en fantasivärld. Serien är regisserad av Cary J. Fukunaga (Beasts of No Nation).
Premiär: Q4 2018

Emma Stone i dramaserien ”Maniac” (Foto: Netflix)

 

Dark Crystal: Age of Resistance
Netflix dammar av Jim Hensons kultfilm The Dark Crystal (1982), en fantasy-dockfilm där fantasifigurer jagar en magisk kristall. Seriens handling utspelas före filmen. Vi fick se ett litet klipp och det såg verkligen läckert ut.
Premiär: Q4 2018

House of Cards
Underligt nog var det ingen som pratade om – eller ville prata om – Netflix första dundersuccé, House of Cards. Vad än Kevin Spacey har ägnat sig åt i hans privatliv så är serien snart tillbaka med sin sista säsong – utan ett spår av Spacey. Robin Wright återvänder som president i den ytterst smutsiga maktkampen i Washington DC (fast efter Trump överträffar numera verkligheten dikten …). Säsong 6.
Premiär: Q4 2018

 

Dark
Den tyska övernaturliga, science fiction-serien Dark, där en tonåring försvinner från en liten stad, får en andra säsong. Den första säsongen fick beröm från recensenter och jämfördes ofta med Stranger Things. Filmandet börjar under sommaren/hösten. Trivia: Serien har 90 % av sina tittare utanför Tyskland!
Premiär: Q1 2019

Den tyska serien ”Dark” fängslar en global publik (Foto: Netflix)

 

Dogs of Berlin
En annan tysk serie, Dogs of Berlin, får premiär i år. Handlingen kretsar kring ett politiskt mord som tvingar två omaka poliser att samarbeta, samtidigt som de måste kämpa mot intern korruption och Berlins undre värld.
Premiär: 2018

The Wave
Wave är en ny tysk serie (Netflix tredje tysklandsproducerade) som bygger på den tyska filmen från 2008 med samma namn (Die Welle). Handlar om en lärare som med hjälp av ett live-experiment vill visa eleverna hur det är att växa upp i en diktatur. Experimentet går fullständigt överstyr.
Premiär: 2019

Stranger Things
Megasuccén om övernaturliga händelser, med ungdomar i fokus, i en liten arketypisk amerikansk småstad, fullproppad med 1980-talsnostalgi. Stranger Things är en av Netflix största framgångar och har fått rekordrecensioner i SoMe. Trivia: Cary Elwes är en av nästa säsongs nya karaktärer, som stadens borgmästare, och Priah Ferguson dyker upp som Lucas syster Erica. Säsong 3.
Premiär: Q1 2019

 

La Case de Papel

Superpopulära, spanska La Casa de Papel har fått grönt ljus för ännu en säsong. Detta är en av Netflix största framgångar från deras egen lokala produktion. Berättelsen om det spektakulära rånet har slagit globalt. Säsong 3.

Premiär: 2019

 

Èlite
Spanska Élite handlar om ungdomar på en elitskola för rika. Sökandet efter kärlek och erkännande står i centrum för handlingen, där en mordgåta trasslar till ungdomarnas redan komplicerade liv. Enbart nya, oerfarna skådespelare.
Premiär: 2019

Baby
Italienska ungdomsserie. Serien följer en grupp tonåringar i Rom som bryter mot samhällets normer i sin jakt på identitet och självständighet. Bygger på en sann händelse. SoMe spelar en stor roll i serien. Påminner lite om norska Skam, ett fokusområde (unga vuxna) som Netflix i allt högre grad försöker få fotfäste på.
Trivia: Filmandet började 12 april.
Premiär: 2019

Norway

Paul Greengrasss (Bourne, Flight 93) långfilm om terrorn på Utøya 22 juli 2011, med norska skådespelare. Premiär under andra/tredje kvartalet. Den här har vi enorma förväntningar på!
Premiär: Q2/Q3 2018

Paul Greengrass har regisserat ”Norway”, om terrorattackerna i Norge den 22 juli 2011 (Foto: Getty Images)

 

Outlaw King
Spektakulär film om historiske skotske kungen Robert the Bruce (Chris Pine), som mot alla odds stod emot den brittiska övermakten.
Premiär: 2018

Murder Mystery
Film om det nygifta paret Jennifer Aniston och Adam Sandler som på sin bröllopsresa till Europa bevittnar ett mord. Actionkomedi.
Premiär: 2019

Over the Moon

Netflix första animerade film. Med den här försöker de ta upp kampen mot Disney om den enorma marknaden för animerade filmer. Producerad av Dreamworks och handlar om en liten tjej som bygger raket för att åka till månen.
Premiär: 2020

Cindy Holland (VP Original Series) och Netflix satsar stort på egenproducerade serier och dokumentärer (Photo by Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Making a Murderer

Den extremt populära true crime-dokudramaserien om morddömde Steven Avery kommer med sin andra säsong under hösten. Dokumentärer är något som Netflix satsar stort på, missa inte otroliga Wild Wild Country som går att se nu.
Premiär: Q2 2018

Bobby Kennedy for president
50 år efter attentatet mot JFK:s lillebror kommer dokumentären om den (potentiellt) blivande presidenten. Innehåller intervjuer med vänner och personal som deltog i hans 83-dagars presidentkampanj 1968.
Premiär: 28 april 2018

13 november: Fluctuat nec mergitur
Dokumentärdrama om de förskräckliga terrorattackerna i Paris hösten 2015. Bröderna Naudet ger oss den mänskliga historien om de 130 som dödades.
Premiär: 2018

The Staircase

Ännu en true crime-dokudramaserie. Vi följer den amerikanska deckarförfattaren Michael Petersons 16 år (!) långa juridiska kamp att rentvå sitt namn. Han anklagades för att ha dödat sin fru, som hittades längst ner i trappan i deras hem.
Premiär: 2019

 

Mörka moln vid horisonten?

Har Netflix ett koncept som kan ”växa till himlen”? De senaste fem årens tillväxt har gett dem en unik position, från första kvartalet 2013 till 2018 har de ökat från 36 till otroliga 125 miljoner abonnenter (globalt). I USA har nu hälften av alla hushåll ett Netflix-abonnemang. Bara i år har de fått hela 7,5 miljoner nya abonnenter. Även om den månatliga kostnaden inte är särskilt hög så blir totalsumman enorm.

Trots större konkurrens ser Reed Hastings ljust på framtiden (Photo by Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Under intervjun med Reed Hastings berättade han för oss att nya konkurrenter dyker upp hela tiden, inte minst gör tekniken det enkelt och billigt att etablera sig på den här marknaden. Men han tror på en fortsatt stark tillväxt för Netflix. Konkurrensen finns där absolut, i Norden utmanas de av HBO Nordic och Viaplay, på kontinenten har Amazon Prime blivit stora, men väldigt många användare abonnerar på fler än en leverantör. Hastings tvivlar inte på att on-demand är framtidens sätt att titta på TV.

Hastings betonar att antalet timmar som tittarna ägnar åt linjär TV under en vecka minskar kraftigt – med undantag för nyheter och sport. Netflix har dock inga planer på att ge sig in på sportmarknaden, på den arenan har inte titta-när-du-vill-konceptet någon fördel.

Under hösten 2019 får Netflix en ny stor global konkurrent. Då kommer Disney med sin egen strömningstjänst (lanseras först i USA). Just nu försöker Disney också att införliva hela 20th Century Fox filmbiblioteket i sin portfölj, dessutom har de alla animerade klassiker (Snow White, The Lion King), Star Wars och Marvel-filmerna. Den nya tjänsten kommer också att erbjuda egenproducerat, exklusivt material.

Ted Sarandos har (bortsett från att se ”Springsteen on Broadway” ännu en gång) stora framtidsplaner för företaget och tar Disneys satsning med ro. (Photo by Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Under vår intervju med Sarandos hävdade han att Disney-titlarna (Netflix kommer fortfarande att behålla rättigheterna till Marvels TV-serier) bara står för cirka 5 % av de totala tittarsiffrorna, men det är ända helt klart en konkurrent som de följer noggrant.

Oavsett vad du personligen tycker om Netflix så har de på bara ett par år vänt uppochned på våra TV-vanor och på hela film- och TV-branschen. De är verkligen inte en aktör man kan bortse från. Netflix har lyft kvaliteten på TV-serierna till oanade höjder och gjort serier till den mest innovativa konstformen för rörliga bilder. Serieformatet ger på ett helt annat sätt än en tvåtimmars spelfilm en möjlighet att fördjupa sig i karaktärerna och att berätta hela historien.

Netflix har nu växt till att ha ofattbara 125 000 000 abonnenter (globalt) (Foto: Tor Aavatsmark)

 

En gång i tiden skydde Hollywoods stjärnskådisar och regissörer mediet som pesten, nu köar de utanför dörren till Netflix huvudkontor i Kalifornien och ber om att få vara med på framtiden – och på en kreativ och konstnärlig boom.

Reed Hastings går säkert och lägger sig varje kväll med ett leende på läpparna, väl medveten om att han har framtiden på sin sida.

Ljud & Bild specificerar att reseomkostnaderna för detta reportage betalades av tillverkaren.
Tor Aavatsmark
(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hel-MAX?

Se trailern!

Premiär idag!

Känslorna är tillbaka!

Netflix slår tillbaka!

Premiär idag!

And the Oscar Goes to...

Trailern är här!

Se trailern för den nya serien från skaparna av Game of Thrones

Netflix Slam: Nadal vs. Alcaraz

Ny svensk/norsk Netflix-serie

Taylor Swift kommer hem till dig!

0
Rulla till toppen