Strömningsjättar som Netflix har upplevet en väldig tillväxt det senaste året, men konkurrenterna vinner stadigt mark: Eftersom filmproducenter och programföretag vill ha en större del av den strömmande kakan, väljer flera studior att ”hoppa över mellanhanden” och istället erbjuda sitt eget innehåll direkt till konsumenten.
De amerikanska TV-jättarna Viacom och CBS har nyligen gått ihop för att utveckla sin egen prenumerationsbaserade strömningstjänst. Den är planerad att lanseras i början av nästa år, och Norden finns med på listan!
Läs också: Disney+ lanseras i Sverige 15 september
Exakt vad tjänsten från ViacomCBS ska heta är inte bestämt än, men det blir en utvidgning av dagens CBS: All Access: Den kommer att erbjuda mycket känt innehåll från Showtime och CBS-portföljen, inklusive MTV, Comedy Central och Nickelodeon (Paw Patrol, anyone?). Bland originalserierna nämns bland annat Halo, Star Trek: Discovery och Picard, The Good Wife, Weeds, The Affair, Californication, Deadwood, The L Word, Dexter, House of Lies, Nurse Jackie, Oz, den ursprungliga Twin Peaks, och även färska Penny Dreadful: City of Angels.
CBS har också ett avtal med Paramount om att erbjuda färska filmpremiärer.
Pressmeddelandet från ViacomCBS nämner inget om vilken ljud- och bildkvalitet vi kan förvänta oss, men det blir hur som helst spännande med ökad konkurrens på strömningsmarknaden framöver!