Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Bridgerton krossar alla Netflix-rekord

Kostymdramat på Netflix har fått en corona-stängd värld att flockas framför TV-skärmarna.

Att en kostymdramaserie skulle bli en av Netflix största succéer var ganska så oväntat.

Men som en lyckad blandning av a Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey, och med en touch av Fifty Shades of Grey, blev Bridgerton en megasuccé när den släpptes under mellandagarna.

Rekordmånga tittare har samlats, som flugor runt en sockerbit, i sina hemmabiografer för att se vad den poshe – och synnerligen sexuellt aktiva – borgarklassen ägnade sig åt i början av 1800-talet.

Bridgerton, säsong 1 (Foto: Netflix)

Hittills har 82 miljoner abonnenter (alltså hushåll) sett serien – på bara en enda månad!

Annons

Det är faktiskt 6 miljoner fler än den mediokra fantasyserien The Witcher, som hade det gamla Netflix-rekordet.

Den kåta borgarklassen Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.

I centrum står den förmögna familjen Bridgerton, som består av en änka med sju(!) barn, varav den snusförnuftiga och smått naiva dottern Daphne (Phoebe Dynevor) har nått en giftasmogen ålder.

Mor och familjens äldste son, Anthony (Jonathan Bailey), gör allt för att få tag i den bäste mannen till Daphne, för att säkra familjens status, ställning och rikedom.

Bridgerton, säsong 1 (Foto: Netflix)

Men det finns en orm i det bekymmerslösa rikemansparadiset. En anonym författare, som undertecknar med ”Lady Whistledown”, har börjat använda sig av den tidens sociala media, ett flygblad, för att varje vecka skriva betraktelser om de ytliga rikemansfamiljerna, deras kärleksliv, problem och sorger – och mer eller mindre elakt skvaller.

Annons

Netflix har redan bekräftat att det kommer en andra säsong av succéserien.

Strömningsjätten tackar alla sina fans med en specialvideo:

Att Netflix hade ett rekordår 2020, mycket tack vare corona-krisen, är det ingen tvekan om. Nyligen passerade de 200 miljoner abonnenter.

Det innebär att imponerande 41 % av alla Netflix-abonnenter loggade på för att få en titt på vad gräddan i London ägnade sig åt på 1800-talet – och de fick se ett överdådigt kostymdrama kryddat med intriger, sex, spetsar och sex.

Annons

Förutom Bridgerton har Ratched, The Queen’s Gambit och årets Lupin åstadkommit fantastiska tittarsiffror för Reed Hastings & Co.

Läs också

Briljant!

Bridgerton, säsong 1 (Foto: Netflix)

Intrigerna i den förmögna London-borgarklassen bygger på Julia Quinns romanserie.

Inspelningen av säsong 2 påbörjas i Storbritannien under våren och Netflix bekräftar att alla huvudrollerna återvänder och att det dessutom kommer nya karaktärer.

I samband med att Netflix i förra veckan gav grönt ljus för en andra säsong sade serieskaparen Chris van Dusen:

Annons

I think the show really provides an incredible escape for audiences at a time where that’s exactly what’s needed. ”Bridgerton” is this lavish, vibrant, steamy Regency love story; it is about romance, love and joy; I think all of those things are really universal themes people are responding to.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ingen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.