Honda WN7: Elmotorcykel med x-faktor

WN7 är Hondas första elmotorcykel

Den minimalistiska WN7 är Hondas första elmotorcykel i full storlek, med 67 hästkrafter och snabbladdning.

Honda WN7 maxresdefault.jpg scaled 1

Foto: Honda

Honda WN7 är en naked bike som kommer att konkurrera i det europeiska mellanviktsegmentet. Motorcykeln presenterades nyligen på motorcykelmässan EICMA 2025 i Milano och är produktionsversionen av konceptet som visades på samma mässa förra året.

WN7 drivs av en vattenkyld motor med en maximal effekt på 50 kW, eller 67 hästkrafter. Detta placerar den i samma prestandaklass som en 600cc bensinmotorcykel. Vridmomentet är 100 Nm, vilket ger explosiv acceleration från stillastående – jämförbar med mycket kraftfullare bensinmotorcyklar.

Honda WN7 har 67 hästkrafter och 100 Nm vridmoment i ett 217 kg tungt paket (Foto: Honda)

Laddning på en halvtimme

Precis som elbilar har WN7 CCS2-snabbladdning som standard. Detta skulle kunna få en att tro att batteriet på 9,3 kWh laddas mycket snabbare än ett bilbatteri. Det tar dock 30 minuter att ladda från 20 till 80 procent, och med en angiven räckvidd på 140 kilometer är det uppenbart att detta inte är en motorcykel för långa resor. Hemladdning tar mindre än tre timmar med en 6 kW-laddare.

WMTC är för övrigt en mätstandard som är specifik för motorcyklar, men sägs vara ganska lik WLTP för bilar. Med andra ord förväntar vi oss att den faktiska räckvidden blir något lägre än 140 km. Detta är ett medvetet val, eftersom Honda har prioriterat låg vikt framför lång räckvidd. Den körklara vikten är 217 kg.

Foto: Honda

Utvecklad för Europa

Honda har designat WN7 speciellt för den europeiska marknaden. Motorcykeln finns i två effektvarianter: 50 kW för A2-körkort och 11,2 kW (15 hästkrafter) för A1-körkort. Detta gör den tillgänglig för ett brett spektrum av förare, inklusive de med ett körkort för lätta motorcyklar.

Elektroniken inkluderar Cornering ABS, Honda Selectable Torque Control för att hantera det kraftfulla vridmomentet, justerbar regenerativ bromsning och flera körlägen. Ett framåt-/bakåt-gångläge hjälper till att flytta motorcykeln långsamt i båda riktningarna vid låga hastigheter – särskilt användbart vid parkering eller manövrering i trånga utrymmen.

En 5-tums TFT-skärm med Honda RoadSync ger anslutning till Android och iOS via Bluetooth. Systemet stöder röstkommandon för navigering, telefonsamtal, meddelanden och musikuppspelning – allt styrs från en vippbrytare på styret för att minimera distraktioner.

Design och konstruktion

Designen beskrivs som ”The Art of Refined Design”, med slanka linjer och en horisontell LED-ljuslist framtill. Motorcykeln finns i färgerna Matte Pearl Morion Black, Pearl Deep Mud Grey och Graphite Black.

Konstruktionen använder batterilådan som bärande element istället för en traditionell ram. Både styrhuvudet fram och svingarmsfästet bak är direkt anslutna till det styva batterifacket i aluminium. Detta minskar vikten och centrerar massan för bättre köregenskaper.

Kraften överförs via en helt ny växellåda till ett remdriftsystem, vilket säkerställer tyst och underhållsfri drift.

Foto: Honda

Honda WN7: Pris och tillgänglighet

WN7 bekräftades vara klar för produktion i september 2025, och den officiella lanseringen ägde rum den 4 november 2025. Försäljningen kommer att starta 2026.

I Storbritannien är priset satt till 12 999 pund (cirka 173 000 kronor). De som beställer tidigt får en sätesväska på köpet. Priset är detsamma för modellen med 50 kW (som accelererar 0-100 km/h på 3,9 sekunder) och modellen med 11,2 kW (som accelererar 0-100 km/h på 5,0 sekunder).

Det finns ännu inget bekräftat pris för den nordiska marknaden, men motorcykeln förväntas bli tillgänglig även här.

Läs vidare
Exit mobile version