Den 19 november presenterar Porsche sin första helelektriska Cayenne, och bilen kommer med något helt nytt: ett trådlöst laddningssystem som gör både laddningskablar och laddningsboxar överflödiga. Det kallas Porsche Wireless Charging, och enligt tillverkaren är de de enda som erbjuder denna teknologi med så hög effekt.
– Porsche är för närvarande den enda biltillverkaren i världen som kan erbjuda trådlös laddning med ett innovativt och noggrant testat 11-kilowattssystem, säger Christian Holler, chef för laddningssystem hos Porsche.
Enkel installation i garaget
Systemet består av två delar: en golvplatta som läggs i garaget eller parkeringsplatsen och en mottagarenhet som monteras under bilen bakom framaxeln. Golvplattan är sex centimeter hög, 78 centimeter bred och 117 centimeter lång.
Det speciella är att all nödvändig utrustning är integrerad i själva golvplattan. Tidigare lösningar krävde separata komponenter som en laddningsbox, men här är plattan direkt ansluten till elnätet.
Innan den första laddningen måste golvpanelen och bilen ”lära känna varandra” genom en engångsparning, ungefär som när du ansluter din telefon till bilens infotainmentsystem. Detta skapar en åtkomstkod som förhindrar strömstöld.
Grönt ljus när du parkerar
Bortsett från att laddningssystemet kräver att bilen körs in med fronten först och inte bakdelen (det är alltid säkrast att backa när man parkerar!), verkar själva laddningen vara väl genomtänkt. Skärmen i bilen visar en grön prick som markerar mottagaren, medan en grön cirkel visar golvplattan. När pricken är inne i cirkeln är bilen korrekt placerad. Systemet tål upp till tio centimeters felinriktning utan att prestandan påverkas.
När parkeringsbromsen aktiveras startar laddningen automatiskt. Med 11 kilowatt effekt och 90 procents verkningsgrad motsvarar laddningstiden den för en standardladdningsbox med kabel. Avståndet mellan golvplattan och mottagaren är mellan 12 och 18 centimeter.
Laddningssystemet kräver att bilen körs in med fronten först och inte bakdelen.
Omfattande säkerhet
Porsche har byggt in flera säkerhetssystem. Mottagarenheten är innesluten i en skyddsplåt som förhindrar att magnetfältet rör sig uppåt mot bilens komponenter. Golvplattan detekterar främmande metallföremål, medan ett rörelsesensorsystem skyddar husdjur eller människor som kan tänkas hamna under bilen. Båda systemen varnar föraren eller avbryter laddningen omedelbart.
Tekniken baseras på induktion, som vi känner till från bland annat induktionshällar och trådlös mobil laddning. Men att skala upp detta för användning i bilar var inte bara en fråga om att göra systemet större. Porsche var tvungna att utveckla en egen lösning.
Växelströmmen från elnätet omvandlas först till likström i golvpanelen, innan den omvandlas till växelström med hela 85 kilohertz – alltså 85 000 hertz, jämfört med de vanliga 50 hertz. Detta säkerställer en stabil energiöverföring även vid en felinriktning på tio centimeter.
Autonom parkering i framtiden?
Porsche Wireless Charging kommer att finnas som tillval för nya Cayenne Electric. Tillverkaren arbetar också med att kombinera automatisk parkering med trådlös laddning. Detta gör att du kan parkera din bil framför garaget, gå bort från den och trycka på en knapp. Bilen parkerar sig själv, aktiverar laddningen och är sedan redo för nästa resa – fulladdad.
Detta är allt vi vet om saken. Vi vet i detta skede inte om Cayenne Electric kan uppdateras via mjukvara för att styra sig själv till laddplattan, eller om detta endast kommer att finnas tillgängligt i nästa generation.
Den elektriska Cayenne kommer att presenteras den 19 november och kan följas live i Porsche Newsroom samt på YouTube och LinkedIn.
