Nyhet

Opel Manta GSe ElektroMOD

Den här kan vi bara hoppas att de sätter i serieproduktion.
forfatter

Det är nog inte många som vet att Opel var väldigt tidigt ute med elbilar. De satte batterier i Kadetten på 60-talet, upprepade det i den vackra GT på 70-talet – och numera gör de både Corsa och nya Mokka som elbil.

Nej, vi har inte glömt den Chevrolet Volt-baserade elbilen, men den var inte först.

Nu visar Opel hur de har tänkt göra om de ska elektrifiera 80-taletsikonen Opel Manta.

Manta A lanserades ursprungligen 1970 som en coupéversion av Ascona A, men det var inte förrän på 80-talet som populariteten verkligen tog fart. När produktionen upphörde 1988 hade Opel byggt 557 883 bilar.

Opel Manta A, designad av George Gallion, som vi tycker är en av Opels vackraste bilar. Designen är inspirerad av djävulsrockan, som även gav den dess namn.

Manta B kom i två karossversioner – tvådörrars och tredörrars combi – och hade upp till 144 hästkrafter som kom från en 2,4-liters bensinmotor. Vilket var ganska så mycket på den tiden. Kom ihåg att VW Golf GTI till en början hade 110 hästar.

Nu har Opel gjort en så kallad ”restomod” av Manta, som de har elektrifierat och döpt till Manta GSe ElektroMOD, egentligen bara för skojs skull. Den kommer förmodligen inte att tas i produktion, åtminstone inte i den här formen. Även om den har lånat många designelement från Mokka-e, som är en riktigt lyckad elbil.

Man kan alltid hoppas att elprojektet blir verklighet, dagens unga människor mår också bra av att drömma om en bil.

Fun fact: Manta hade en roll i den tyska actionkomedin Manta Manta från 1991, regisserad av Wolfgang Büld, där ägaren till en Opel Manta försöker hindra en kille med en Ferrari från att våldföra sig på hans fru.

Opel Mokka och Manta A.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.