Som alla nya (särskilt kinesiska) bilmärken vill svensk-kinesiska Zeekr gärna ge den svenska allmänheten intryck av att de erbjuder mycket bättre valuta för pengarna än de etablerade märkena.
Zeekr saknar dock inte erfarenhet från Europa. De ägs av Geely Group, som också står bakom Volvo, Polestar, Lotus och Lynk & Co. Och precis som de förstnämnda är bilarna utvecklade i både Kina och Sverige med fokus på modern design, klassisk komfort och teknologi. Och argumenten för att köpa nya Zeekr 7X, som vi just har provkört i Portugal, är mycket goda.
De första 7X kommer att levereras i Norge och Sverige från och med maj i år, där den mindre SUV:en X och den stora sedanen 001 redan har lanserats. I Danmark väntas 7X, X och 001 börja säljas under sommaren.
Det gyllene batteriet
Det stora försäljningsargumentet för Zeekr 7X är batteriet och dess laddningshastighet. Laddningstiden för det så kallade 800-V ”Golden Battery” är bland de bästa i världen. DC-snabbladdning i 7X är 360 kW och AC-laddning för hemmet är 22 kW. Det innebär att bilens 75 kWh-batteri kan laddas från 10-80 procent (eller 336 kilometer extra räckvidd) på bara 13 minuter! Vanligtvis är vi nöjda med en 10-80-tid på 30 minuter och imponerade av 20 minuter. Faktum är att jag i skrivande stund inte kan hitta någon bil på marknaden som laddar snabbare än Zeekr 7X.
Om du köper 7X med det stora 100 kWh-batteriet uppnås 10-80 % på imponerande 16 minuter. Och när europeiska laddare kan leverera det kan 7X ladda med upp till 480 kW.
Vid hemmaladdning kan 10-100 % uppnås på bara 4,5 timmar (5,5 med det stora batteriet) med 22 kW AC-laddning, vilket är särskilt praktiskt om man har två elbilar i hemmet som delar på en laddare. Här är den vanliga laddningen på 11 kW för långsam för de flesta. Den snabbare AC-laddningen gör det också möjligt att ladda snabbare under den period då elen är som billigast.
Överraskande pris
Zeekr 7X finns i tre versioner.
Den billigaste Core har ett batteri på 75 kWh, bakhjulsdrift och en WLTP-räckvidd på 480 km. Priset börjar på 579 000 kronor, vilket är lägre än väntat med tanke på storleken, standardutrustningen och framför allt den galna laddningstiden. Bilens 416 hästkrafter säkerställer att 0-100-tiden är hyggliga 6 sekunder.
För 629 000 kronor kan man få Long Range-modellen, som har samma motor (och därmed samma bakhjulsdrift, hästkrafter och 0-100-tid), men med ett stort 100 kWh-batteri som ger en räckvidd på 615 km.
Om det är prestanda och/eller fyrhjulsdrift man är ute efter får man uppgradera till toppmodellen Prestige för 689 000 kronor, som har ett stort 100 kWh-batteri, dubbelmotor med fyrhjulsdrift och 630 hästkrafter, vilket tar dig till 100 km/h på blott 3,8 sekunder. Den levereras också med en del extrautrustning, som till exempel luftfjädring. Räckvidden är 543 km WLTP.
Tillvalslistan innehåller bland annat lädersäten med massage, kylning och ventilation, head-up display, dragkrok och ett egenutvecklat ljudsystem på 2 160 W med 21 högtalare. Elektriska dörrar finns också att köpa till om det verkar för proletärt att öppna och stänga dem för hand.
Alla versioner av bilen kan dra 2 ton på kroken.
Hög komfort i baksätet
L&B Home lånade 7X en regnig dag, cirka en timmes bilresa från Lissabon. Bilen är den topputrustade Prestige-modellen med alla tänkbara tillval, inklusive de mycket onödiga elektriska dörrarna och 21-tumsfälgar. Den gröna färgen, som bilen också finns i, är överlägset snyggast.
Invändigt är sätena i äkta läder och mittkonsolen domineras av en 16-tums pekskärm. Styrsystemet är Zeekrs eget och är varken sämre eller bättre än andra ”inga knappar, bara skärm”-system. Man vänjer sig snabbt vid det och det finns några väl valda genvägar för att stänga av körassistenter så att man inte ständigt blir avbruten. Det hela drivs av ett toppmodernt Qualcomm Snapdragon 8295-chip som ger en snabb svarstid. Något som inte var fallet med de fysiska knapparna för dörrar och fönster, som var förvirrande långsamma på att reagera och fick oss att känna att vi gjorde något fel. Med lite tur kommer detta att åtgärdas i mjukvaran innan bilarna släpps.
Taket är av glas och runtomkring finner man de förkromade högtalarna som utgör det gigantiska 2160 W-systemet. Givetvis finns trådlösa och trådbundna laddare samt Apple Carplay och Android Auto. Interiören är klassiskt uppbyggd med bra material och några fina designdetaljer som är uppskattade i en bil i den här prisklassen, men som inte sticker ut nämnvärt.
I baksätet blir man överraskad av komforten. Benutrymmet är oöverträffat för sin storlek och sätena kan till och med justeras (elektriskt) fram och tillbaka. I kombination med det stora glastaket känns bilen extremt rymlig. Massagesätena finns dock bara fram och erbjuder en bekväm resa i passagerarsätet, men de kan vara lite distraherande i förarsätet när man kör annat än motorväg. Det är dock mycket uppskattat att se massagesäten som ett tillval i en bil i den här prisklassen, vilket vanligtvis är reserverat för mycket dyrare modeller.
Bagageutrymmet är på 539 liter och bilens frunk rymmer 66 liter.
Zeekrs eget ljudsystem
En annan lyxig detalj är Zeekrs egen ljudanläggning på 2 160 W, som finns som tillval i modellerna Long Range och Prestige. Det kommer inte som någon överraskning att det kan spela absurt högt. Trots den enorma effekten och inte mindre än 21 högtalarelement låter systemet inte lika detaljerat och engagerande som Dynaudio-systemen i konkurrenterna från BYD och Xpeng.
Det saknas inte subbas eller diskant, men mellanregistret är ganska tråkigt och det övergripande ljudet saknar känsla och nerv. Basen är kraftfull men tyvärr inte särskilt detaljerad. Jag skulle nog nöja mig med standardsystemet, som har 10 högtalarelement och en subwoofer, även om jag inte hade möjlighet att testa det på pressturen.
Köregenskaper
På portugisiska vägar är 7X en stabil och bekväm upplevelse. Luftfjädringen gör att även de 21-tumsfälgar som bilen är utrustad med känns bekväma på både motorväg och i stadsmiljö. Vindbruset ligger på en helt acceptabel nivå och det är svårt att hitta tecken på att byggkvaliteten inte är som den borde vara. Zeekr 7X kan mycket väl konkurrera med Volvo och Polestar när det gäller kvalitet.
På små, ojämna skogsvägar är bilens offroad-läge ett snabbt sätt att höja underredet och optimera bilens grepp för att ta sig fram. Zeekr 7X är inte avsedd som en seriös offroader, men en dedikerad offroad-knapp ger åtminstone en känsla av att man inte kommer att förstöra bilen om man behöver använda den lite hårt då och då.
Som många elbilar har toppmodellen en sportig framtoning. De 630 hästkrafterna talar för sig själva och accelerationen är ytterst tillfredsställande. Även om bilen kan pressas i kurvorna och ge ett leende på läpparna är det ingen sportbil. Den är alldeles för tung för det och känslan av ratten är för avlägsen. Å andra sidan är det en mycket säker upplevelse att pressa bilen på de små bergsvägarna. Den är trygg i sitt grepp och man är aldrig rädd för att tappa kontrollen, vilket gör att man vågar ge den lite extra gas (eller el?).
Bilen uppmuntrar inte till sportig körning och de goda köregenskaperna lämpar sig bäst för vardagskörning, där man kan göra precisa och snabba omkörningar utan att oroa sig.
Zeekr 7X kan lite av varje till ett förmånligt pris. Det finns inga uppenbara kompromisser och den har potential att bli en populär succé, särskilt om man tidigare har ratat elbilar på grund av långa laddningstider.
Zeekr säger att de vill vara ett företag som ger sina kunder mer än de är vana vid att få. Med Zeekr 7X förstår man vad de menar.