TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Nu får passageraren en egen skärm

Ny 1,4 meter bred infotainment-skärm täcker hela instrumentpanelen.

Av / 2021-01-13 - 14:15
Nu får passageraren en egen skärm

Komplexa skärmar har en nackdel som vi har lagt märke till när vi testat elbilar: det behövs upprepade tryckningar för att hitta och ändra en inställning. Det kan vara något så grundläggande som att flytta mer värme till benen eller att byta radiokanal.

En enkel process förr i tiden, när ”analoga” bilar ofta hade en särskild ratt för det.

Det är uppenbart att Mercedes håller med om att skärmmenyerna har blivit för krångliga att använda, för nu lanserar de MBUX Hyperscreen. En 141 cm bred pekskärm i Gorilla Glass som täcker hela instrumentpanelen och där allt finns tillgängligt utan att man behöver lämna huvudskärmen.

Först i EQS

Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen

Hyperscreen debuterar i den elektriska S-klassmodellen EQS, som lanseras officiellt nästa månad.

– Nya MBUX Hyperscreen kombinerar unik elektronisk estetik med enastående användarvänlighet, säger Sajjad Khan som sitter i styrelsen för Mercedes-Benz AG och är företagets tekniska chef.

Annonce
Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen

Skärmen är indelad i flera fält, med en digital instrumentpanel framför föraren, där det finns flera skärmvyer, en stor central skärm mitt på instrumentpanelen samt en extra skärm på passagerarsidan. Som visar funktionerna som passageraren har tillgång till, bland annat massage i sätet, telefon och styrning av musiken.

Sju användarprofiler kan lagras för passagerarskärmen, där bland annat sparade spellistor, telefonboken och sätets inställningar kan lagras och hämtas fram.

Zero layer

MBUX Hyperscreen: Co-driver display

Sajjad Khan berättar att det har varit viktigt för Mercedes att skärmen ger föraren direkt tillgång till alla inställningar, utan att man behöver dyka ner i undermenyer. De har därför låtit nästan alla funktioner finnas på samma yta.

Denna Zero Layer-lösning kan man hoppas att fler biltillverkare anammar. Exakt hur bra det fungerar ska vi återkomma till i ett test av EQS.

AI

MBUX Hyperscreen – ”Zero Layer” concept

Artificiell intelligens hjälper till med anpassningen, så att skärmen är så intuitiv att använda som möjligt. AI:n lär sig användarmönstret för den valda användarprofilen och ställer automatiskt in temperatur, sittvärme, spegel och anpassar navigeringen till den valda användarens mest använda preferenser.

Bakom den 141 cm breda pekskärmen jobbar en åttakärnig processor med 24 GB minne och en minnesbandbredd på 46,4 GB per sekund, vilket vi antar är helt nödvändigt för att ge användarna direkt feedback på kommandon.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen