TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Magnetisk betong laddar elbilen medan du kör

Amerikanska vägmyndigheter kommer testa en ny typ av betong som kan ladda elbilar på vägen - helt trådlöst!

forfatter
Publicerad 2021-07-28 - 11:04

Trött på laddningsköer? Någon gång i framtiden behöver du kanske inte tänka på att ladda. En sak är att elbilar får bättre och bättre räckvidd och gå längre mellan varje laddningsstopp: Så småningom kommer laddningen också att kunna ske kontinuerligt under körning.

Tyska Magment tillhandahåller idag stationära dockningslösningar där laddpunkten (strömspolen) gjuts ned i betonggolvet. Nu har de även utvecklat en ny typ av cementblandning för vägbanor, fulla av magnetiska partiklar. Dessa ska göra det möjligt att överföra elektriciteten trådlöst från vägbanan och upp till fordonet. Magment hävdar att effektiviteten är densamma som de fysiska laddstationerna. Men man undrar såklart hur långt (och i vilken hastighet) man behöver köra för att ladda i praktiken.

Läs också Snart laddar de 40 mil på 5 minuter Nya batterier blir billigare och bättre och löser alla problem med räckvidd. Och de kommer innan du vet ordet av.
Elbil silisium anode superbatterier faststoff
Magment-blandningen består av traditionell cement och magnetiske ferrit-partiklar. (Foto: Magment)

Testas i USA

Teknologin är fortfarande i ett tidigt skede, och kommer kräva omfattande testande. Dessutom är det nog främst aktuellt vid byggandet av nya vägar. Magment har därför allierat sig med vägmyndigheterna i den amerikanska delstaten Indiana, där de första testerna och analyserna av betongen egenskaper kommer ske. Senare planeras det att läggas en kortare testbana för att se om det är möjligt att ladda större fordon med upptill 200 kilowatt. Om testet blir lyckat kan det bli aktuellt att elektrifiera en större del av motorvägen i Indiana.

Vem vet, kanske teknologin kan användas här hemma, kanske också för att hålla vägarna isfria om vintern.

Läs också Behöver mer ös! Volkswagen ID.4 är en fin bil att köra, men utan möjligheter att uppgradera stereon känner man sig aldrig som kung på vägen.

 

 

 

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

1 Kommentar
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Hejsan,

Jag tycker inte riktigt att ni är uppdaterade på utvecklingen av elvägar. I Sverige har man testat fyra olika tekniska lösningar på allmän väg sedan 2015, såväl konduktiva som induktiva lösningar och både luftledningar och laddning från vägen. Framtiden är redan här och Trafikverket håller precis på att förbereda en upphandling av en längre elvägssträcka mellan Örebro och Hallsberg.
För övrigt är betongvägar inte en lämplig lösning i vårt nordiska klimat.

mvh
Hans Säll
Affärsutvecklingschef NCC Infrastructure och Ordförande eRoadArlanda
http://www.eroadarlanda.com
http://www.smartroadgotland.com

BMW:s råaste hittills BMW i4 M50 har modifierad kaross och unik drivlina.
Nu kan du beställa din Polestar 6 Polestar 6 blir en Porsche-mördare
Teslas hemliga vapen: en superdator Superdatorn Tesla Dojo är deras vapen i kampen om att ha de säkraste, mest självkörande bilarna.
Billigare Tesla Y? Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend