Amerikanska Lyft och kinesiska Baidu har ingått ett avtal om att ta självkörande taxibilar till europeiska vägar redan nästa år. Enligt ett pressmeddelande från Lyft kommer utplaceringen att starta i Tyskland och Storbritannien, där Baidus elektriska RT6-robotaxibilar ska köra på Lyfts plattform – förutsatt att myndigheterna ger grönt ljus.
De två företagen kommer att gradvis utöka till tusentals fordon över hela Europa under de kommande åren. Därmed blir konkurrensen om den självkörande taximarknaden i Europa ännu hårdare.
Strategiskt förvärv öppnar dörren
Planerna kommer strax efter att Lyft slutförde förvärvet av den tyska mobilitetstjänsten FreeNow för 200 miljoner dollar. Avtalet ger Lyft tillgång till verksamhet i nio länder och över 180 städer – deras första expansion utanför Nordamerika.
– Vi är entusiastiska över de långvariga relationerna som FreeNow har med myndigheterna. Vi vill ha dessa samtal om hur vi ska göra detta, säger Jeremy Bird, vice vd för förarupplevelse på Lyft, till Reuters.
Tydlig ansvarsfördelning
I samarbetet ansvarar Lyft för plattformen, kundservice och flottlogistik, medan Baidu levererar de självkörande bilarna och den tekniska expertisen. Lyft konkurrerar därmed direkt med Uber, som har flera liknande samarbeten runt om i världen. Även Tesla har anmält sig i kampen med sin egen Robotaxi.
Detta är Baidus första kommersiella satsning i Europa. Företagets Apollo Go-tjänst har redan över 1 000 fordon i drift i 15 städer globalt och har genomfört fler än 11 miljoner resor.
Kampen om självkörande taxibilar intensifieras
Brittiska myndigheter har påskyndat tidsplanen för robottaxibilar och siktar mot de första kommersiella tjänsterna med betalande passagerare senast våren 2026.
Medan Uber redan har utökat sin globala satsning på robottaxi genom samarbete med Waymo, Pony.ai, WeRide och Momenta – med planerad europeisk lansering 2026 – är Lyfts partnerskap med Baidu ett kraftfullt svar på konkurrentens framstöt.
Pris och tillgänglighet
De självkörande taxibilarna ska enligt planerna bli tillgängliga i Tyskland och Storbritannien från 2026, med planer på snabb expansion till fler europeiska länder. Priser för tjänsten är ännu inte offentliggjort.
Källor:
