Jeep Compass blir äntligen eldriven! Den populära SUV-modellen har byggts om från grunden på Stellantis STLA Medium-plattform, som är specialutvecklad för elbilar.

För nordiska vintervägar
Den fyrhjulsdrivna toppmodellen levererar 375 hästkrafter och har ett vridmoment på hela 3 100 Nm på bakhjulen. Detta ger framkomlighet under krävande vinterförhållanden, och bilen kan enligt Jeep klättra 20 % lutning utan dragkraft på framhjulen.
– Jeep är ett fortsatt starkt varumärke i Sverige och vi är övertygade om att en elektrisk, fyrhjulsdriven Compass kommer att passa perfekt i den största delen av den svenska bilmarknaden, säger Harald Svindseth, varumärkeschef för Jeep och Bertel O. Steen.
Med 200 mm markfrigång och möjlighet att vada genom upp till 47 cm djupt vatten kan den nya Compass potentiellt hantera krävande körförhållanden.

Jeep Compass får god räckvidd
När den fyrhjulsdrivna, elektriska Compass kommer till Sverige i slutet av året kommer den att ha en räckvidd på upp till 600 km (WLTP) och stöda snabbladdning med en ganska genomsnittlig kapacitet på upp till 160 kW. Det innebär att batteriet kan laddas från 20 till 80 procent på cirka 30 minuter.
Den fyrhjulsdrivna versionen har ett batteri på 96-98 kWh. Detta placerar Compass i direkt konkurrens med populära modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq.
Mer plats och ny teknologi
Nya Compass är betydligt större än sin föregångare. Den är 15 cm längre, 8,5 cm bredare och har 16 cm längre axelavstånd. Detta ger 5,5 cm mer benutrymme i baksätet och ett bagageutrymme på 550 liter – 45 liter mer än tidigare.
Interiören har en 10-tums digital instrumentpanel och en 16-tums infotainmentskärm. Jeep har valt att behålla fysiska knappar för viktiga funktioner, vilket kan göra betjäningen enklare.
Alla Compass-versioner levereras med nivå 2 autonom körassistans som standard, 360-graders kamera och over-the-air-uppdateringar.
Jeep-DNA lever vidare
Även om Compass nu går över till eldrift har Jeep behållit varumärkesidentiteten med den sjusporade grillen och de karakteristiska hjulbågarna. Alla versioner levereras med Selec-Terrain körlägesystem som standard för olika underlag.
Fyrhjulsdriftsversionen har angreps-/brytnings-/avfartsvinklar på 27°/16°/31° och backstarthjälp som standard.
Nya Jeep Compass väntas till Sverige i slutet av 2025. Detaljer om priser och ytterligare specifikationer offentliggörs senare.
Mer info: jeep.com