Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Här är Volkswagen ID.4

De första exemplaren av Volkswagen ID.4 har dykt upp hos nordiska bilhandlare. Vi har tagit en snabbtitt – och lyssning – på infotainment-systemet.

Av / 2021-02-25 - 16:01
Här är Volkswagen ID.4

Volkswagens första helt elektriska SUV har vi berättat om förut. Den finns i olika versioner, med grundpriser från 510 000 kronor för Life upp till 625 000 kronor för Max.

Enligt Volkswagen ska ID.4 lanseras i Sverige i slutet av mars, men i Norge har de första exemplaren av Max-versionen redan dykt upp hos bilhandlarna. Och eftersom vi är nyfikna av oss så kunde vi naturligtvis inte låta bli att skicka dit en representant från vår norska redaktion.

Bilen vi fick titta (och lyssna) på var en Blue Dust Metallic blå ID.4 i den välutrustade Max-versionen.

Rymlig och bekväm kupé

Det första intrycket när vi sätter oss bakom ratten är att detta – som förväntat – är en betydligt rymligare bil än lillebror ID.3. SUV-versionen av ID.4 har faktiskt samma hjulbas, men är 32 cm längre, vilket bland annat innebär extra benutrymme. Här finns det gott om plats för vuxna passagerare både fram och bak. Bagagerummet är också rymligt: 543 liter.

 

P2251916-989x556 P2251918-989x556 P2251921-989x556 P2251926-989x556 P2251903-989x556 P2251905-989x556 P2251909-989x556 P2251907-989x556 P2251915-989x556
<
>
ID.4 Max har läderinteriörer, glastak med panoramautsikt och 21-tums fälgar samt LED-strålkastare fram och bak. (Foto: Audun Hage)

 

Hur är det med ljudet?

Vi var naturligtvis extra intresserade av att ta en titt på det nya infotainment-systemet. ID.4 är utrustad med en 12-tums pekskärm på mittkonsolen, en mindre skärm för instrumenten samt en head-up display (HUD) som tillval. Förutom att lyssna på radio kan man naturligtvis koppla in mobilen via Bluetooth.

ID.4-modellen ska ha en uppdaterad programvara jämfört med de första ID.3-modellerna. Men precis som i ID.3 är första intrycket att användarvänligheten bakom ratten kunde ha varit ännu bättre. Pekskärmen och knapparna med haptisk återkoppling i ratten är inte så distinkta som vi hade velat. Kanske kan en ny uppdatering göra dem ännu smidigare?

När det gäller högtalarsystemet får man ännu så länge hålla till godo med ett ganska så standard Volkswagen-system. Det är lite konstigt eftersom de allra första prototyperna av ID.4 har visats upp med ljudsystem från Beats Audio. Och såvitt Ljud & Bild vet kan de första ID.4-modellerna som säljs i USA levereras med ett uppgraderat ljudsystem från Harman Kardon. Men inget av dessa ljudsystem har hittills nämns i nordiska sammanhang.

P2251896-989x556 P2251899-989x556 P2251887-989x556
<
>
ID.4 1ST Max har bland annat multifunktionsratt, elektriska säten och de ikoniska Play & Pause-pedalerna. (Foto: Audun Hage)

Vi tog en snabb provlyssning på original-högtalarsystemet från Volkswagen, som består av sex högtalare runtom plus en centerhögtalare i instrumentpanelen. Första intrycket är att det låter helt godkänt och att kupén fylls med en stor och varm ljudbild. Men det är en bra bit kvar till mer påkostade ljudsystem. För det första känns diskanten lite dämpad och mellanregistret instängt: röster får en lite mörk karaktär och kommer aldrig riktigt ”fram”. Dessutom känns basen lite matt. Volkswagen-systemet har ingen dedikerad subwoofer i bagageutrymmet eller liknande. De vanliga fullregisterhögtalarna i dörrarna bidrar inte med särskilt mycket tryck basen och går inte heller särskilt djupt i frekvens.

Sammanfattningsvis låter stereon helt okej, men inte mer än så. Som en Volkswagen-säljare påpekade kommer de flesta troligen att vara nöjda med standardljudet. Samtidigt misstänker vi att musikälskande förare med kräsna öron – om de fick möjlighet att välja – förmodligen skulle vara sugna på att uppgradera ljudsystemet.

Ljudet är en bra bit efter vad som går att få i exempelvis Audi e-tron eller Fort Mustang med Bang & Olufsen. För att inte tala om Mercedes EQC med Burmester, som vi också har god erfarenhet av. En välutrustad ID.4 i Max-version förtjänar helt klart något extra, tycker vi.

Med andra ord: Här bör Volkswagen snart ta reda på vad kunderna vill ha och erbjuda ett premium-system som tillval!

Obs! Detta är inte ett komplett test av ID.4 på vägen, bara ett första intryck från bilen så som den stod uppställd. Vi har till exempel inte kunnat bedöma ljudnivån i kupén under körning. Vi räknar däremot med att göra ett fullvärdigt test av ID.4 vid ett senare tillfälle: Vem vet, till dess kanske det har hunnit dyka upp ett premium-system?

Läs också Videorecension: Audi e-tron - Konsertsal på fyra hjul De som just har beställt en splitter ny Audi e-tron UTAN att kryssa för Bang & Olufsen-ljudsystemet får förlåta oss när vi säger: Ajdå …!
Läs också Släpp lös hingsten! Ford-historien har sett flera ovärdiga bilmodeller som haft Mustang-namnet. Detta är inte en av dem.
Läs också Lyxbil med lyxljud Mercedes EQC är en tyst, silkeslen och ultra-bekväm körupplevelse. Det enda som bryter tystnaden är den saftiga ljudanläggningen från Burmester!
Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Familjebil med allt man behöver

Framtidens elbil enligt BMW

Ljud från Bang & Olufsen och OLED-strålkastare

Begagnade Tesla-bilar sjunker i värde

Helsvart Volvo med en överraskning

GTI:n är tillbaka

0–100 km/h på 2,2 sekunder

Extra lång elcykel för barnfamiljer

Robottaxi-stöldförsök i Los Angeles slår fel

Smart #3 är en läckerbit

Här är Peugeots viktigaste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

0
Rulla till toppen