Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Du kan få den med Bose-stereo också

Men då får du göra beställningen snart.

Av / 2020-05-25 - 10:28
Du kan få den med Bose-stereo också

Mazdas första serietillverkade elbil kan snart ses på vägarna här hemma. Produktionen av MX-30 har redan börjat, enligt Mazda monterades de första exemplaren 19 maj på Ujina 1-fabriken i Hiroshima.

Den kompakta elbilen ställer upp i samma segment som BMW i3, Mini Cooper SE och Honda E, och har ett relativt litet 35,5 kWh-batteri med en räckvidd på 200 km enligt WLTP-standarden för kombinerad körning.

(Foto: Mazda)

Elbil för stadsbor?

Dörrarna öppnas från mittstolpen – eller rättare sagt: där den skulle ha suttit – precis som på BMW i3, även räckvidden och motoreffekten är jämförbar. Elmotorn har 145 hästkrafter och driver framhjulen, vilket förflyttar den 1645 kilo tunga Mazdan från 0 till 100 km/h på 9,7 sekunder. Topphastigheten är 140 km/h.

Om någon reagerar på batterikapaciteten så säger Mazda att batteriet är valt för att uppnå en optimal balans mellan lagom räckvidd för vardagliga behov och bilens totala koldioxidutsläpp ur ett så kallad LCA-perspektiv (Life-Cycle Assessment).

Räckvidden för stadskörning anges vara 262 km, vilket räcker långt för stadsbor som behöver bil.

MX-30 är 4,39 m lång och har en lastkapacitet på 366 liter (och högst 75 kg taklast). Observera att bagageutrymmet krymper om man väljer bilstereon från Bose, som är standard i utrustningsversionen Cosmo – som för övrig länge har varit Mazdas beteckning för de bäst utrustade versionerna.

(Foto: Mazda)

Bose-stereo

Bose-systemet stjäl ett par liter lastutrymme och krymper lastkapaciteten krymper till 341 liter.

I utrustningsversionen Sky – och den ännu bättre utrustade First Edition – får man ett normalt ljudsystem med åtta högtalare. Bose-systemet har däremot tolv högtalare och starkare förstärkare. Alla versioner är utrustade med Apple CarPlay, Android Auto och Bluetooth-handsfree.

(Foto: Mazda)

Priser

Mazda MX-30 börjar på 348 000 kronor för Sky-versionen. Lanseringsmodellen First Edition kostar 350 000 kronor, och om man beställer den före slutet av juni får man First Edition med en förinstallerad hemladdare från DEFA.

För Cosmo stiger priset till 382 000 kronor innan fler tillbehör läggs till. Men det är den man ska ha om man vill ha bäst ljud.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

Familjebil med allt man behöver

Framtidens elbil enligt BMW

Ljud från Bang & Olufsen och OLED-strålkastare

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen