Search
Generic filters

BMW:s första el-SUV saknar en väsentlig egenskap

Men stereon är häftig.

Den skulle ha visats upp på bilmässan i Genève, men Corona-viruset satte stopp för att BMW fick ställa ut sin nästan färdiga iX3. Som är märkets första helelektriska SUV.

Bilen planeras dock ändå att lanseras 2020 och redan nu tar återförsäljare emot förbokningar på iX3.

Men tyvärr är den en besvikelse på ett viktigt område. Den nästan fem meter långa bilen delar det mesta utan drivlinan med X3 och har BMW:s femte generation eDrive-teknik. Men bilen som ska byggas i Kina för leverans 2021 får inte fyrhjulsdrift.

Det innebär att den har ett handikapp jämfört med dess närmaste konkurrenter, Jaguar i-Pace och Audi e-Tron.

Konkurrenskraftig räckvidd

Elmotorn driver bara bakhjulen, kraften kommer från ett 74 kWh-batteri som har en lägre andel kobolt och andra sällsynta material.

BMW hävdar att de har förbättrat förhållandet mellan motoreffekt och systemvikt med ungefär 30 procent, och energitätheten i battericellerna ska ha ökats med närmare 20 procent.

Räckvidden anges vara 440 km enligt WLTP-normen och BMW säger att elmotorn ger bilen ett vridmoment på 400 Nm och 210 kW effekt. Alltså 282 hästkrafter.

Snabbladdning

Batteriet klarar upp till 150 kW snabbladdning, vilket enligt BMW ger en laddtid på 30 minuter. Fast det gäller förmodligen bara 80 procents batterikapacitet.

BMW iX3 är inte så lätt att skilja från en X3, varken ut- eller invändigt, fast på bilderna ser man att avgasrören är utbytta mot blåfärgade paneler. Blåfärgen går igen på sidorna, på fronten och även på insidan.

Harman Kardon Surround Sound System

Prototyperna har hittills haft samma inredning som dagens X3-generation och iX3 förväntas också ha det. Och det betyder förmodligen att bilen går att beställa med samma bilstereo från Harman Kardon.

I så fall kan man njuta av musiken med 16 högtalare fördelade på 9 kanaler och med sammanlagt 600 watts effekt. Vilket bör vara en bra kombination med den tystare ljudnivån i en elbil.

Dyrt är inte ljudet heller, väljer man Harman Kardon Surround Sound System i en X3 kostar det 10 700 kronor extra.

BMW iX3. Inte fyrhjulsdrift, men häftig stereo.

PS. Du läser nu en öppen artikel. Om du vill få tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild,
så kan du läsa om våra prenumerationserbjudanden här .
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Fritt val av ljuseffekter och inspelningskaraktäristik.
    Bang & Olufsen i gaming-samarbete med e-sportmästarna i Astralis. Första gaming-headsetet kommer i vår.
    Nya Omen-tillbehör med Warp Wireless-teknik.
    Amazon-ägda Ring har lanserat Always Home Cam som har en helt unik funktion: Den är en flygande minidrönare som flyger runt och håller koll på ditt hem.
    Efter att ha dragit tillbaka de första Sleepbuds på grund av batteriproblem är nya proppar på väg.
    Halo styr hela din B&O-anläggning.
    Med optiska brytare i stället för mekaniska ska Roccat Vulcan Pro-tangentborden vara så mycket som 40 gånger snabbare än konkurrenterna.
    Blir Canons billigaste pro-videokamera.

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Honda e

    Riktpris: 400000 kr Teknikfest på fyra hjul

    Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System

    Riktpris: 30000 kr Ljudet av tystnad

    BMW i8

    Riktpris: kr Miljöbil i bensinslukarkostym

    Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System

    Riktpris: 14500 kr Konsertsal på fyra hjul
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.