TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

BMW:s första el-SUV saknar en väsentlig egenskap

Men stereon är häftig.

Av / 2020-03-10 - 10:53
BMW:s första el-SUV saknar en väsentlig egenskap

Den skulle ha visats upp på bilmässan i Genève, men Corona-viruset satte stopp för att BMW fick ställa ut sin nästan färdiga iX3. Som är märkets första helelektriska SUV.

Bilen planeras dock ändå att lanseras 2020 och redan nu tar återförsäljare emot förbokningar på iX3.

Men tyvärr är den en besvikelse på ett viktigt område. Den nästan fem meter långa bilen delar det mesta utan drivlinan med X3 och har BMW:s femte generation eDrive-teknik. Men bilen som ska byggas i Kina för leverans 2021 får inte fyrhjulsdrift.

Det innebär att den har ett handikapp jämfört med dess närmaste konkurrenter, Jaguar i-Pace och Audi e-Tron.

Annonce

Konkurrenskraftig räckvidd

Elmotorn driver bara bakhjulen, kraften kommer från ett 74 kWh-batteri som har en lägre andel kobolt och andra sällsynta material.

BMW hävdar att de har förbättrat förhållandet mellan motoreffekt och systemvikt med ungefär 30 procent, och energitätheten i battericellerna ska ha ökats med närmare 20 procent.

Räckvidden anges vara 440 km enligt WLTP-normen och BMW säger att elmotorn ger bilen ett vridmoment på 400 Nm och 210 kW effekt. Alltså 282 hästkrafter.

Snabbladdning

Batteriet klarar upp till 150 kW snabbladdning, vilket enligt BMW ger en laddtid på 30 minuter. Fast det gäller förmodligen bara 80 procents batterikapacitet.

BMW iX3 är inte så lätt att skilja från en X3, varken ut- eller invändigt, fast på bilderna ser man att avgasrören är utbytta mot blåfärgade paneler. Blåfärgen går igen på sidorna, på fronten och även på insidan.

Harman Kardon Surround Sound System

Prototyperna har hittills haft samma inredning som dagens X3-generation och iX3 förväntas också ha det. Och det betyder förmodligen att bilen går att beställa med samma bilstereo från Harman Kardon.

I så fall kan man njuta av musiken med 16 högtalare fördelade på 9 kanaler och med sammanlagt 600 watts effekt. Vilket bör vara en bra kombination med den tystare ljudnivån i en elbil.

Dyrt är inte ljudet heller, väljer man Harman Kardon Surround Sound System i en X3 kostar det 10 700 kronor extra.

BMW iX3. Inte fyrhjulsdrift, men häftig stereo.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen