När BMW äntligen uppgraderar sin iX3 är det egentligen inte en uppgradering alls, utan en helt ny bil. Här har inspiration hämtats från BMW:s legendariska Neue Klasse-modeller från 1960- och 1970-talet, som etablerade BMW som ett premiummärke.
Historisk lansering
BMW anser att Neue Klasse representerar ett enormt tekniskt språng framåt som kommer att forma hela varumärket under de kommande åren. Projektet har varit under utveckling i fyra år, och iX3 är den första av 40 nya modeller och uppdateringar som kommer att lanseras fram till 2027.
Extrem räckvidd med sjätte generationens eDrive
Kärnan i nya iX3 är sjätte generationens BMW eDrive-teknologi, med cylindriska battericeller och 800 V-arkitektur. Jämfört med föregående generation har drivlinan 40 procent lägre energiförlust, medan batteriet har 20 procent högre energitäthet.
Detta ger oss en imponerande WLTP-räckvidd på 678-805 kilometer, beroende på utrustning och körförhållanden. Batteripaketet på 108,7 kWh är helt integrerat i bilens struktur, vilket minskar vikten och ökar styvheten.
BMW kallar tekniken för ”pack to open body design”, vilket man kan tro är inspirerat av Teslas ”cell to chassis”-koncept. Här är karossen öppen i botten och stängd av batteripaketet, som fungerar som ett strukturellt element. Detta frigör utrymme för fler battericeller, minskar vikten och ger ökad strukturell styvhet.
BMW iX3 50 xDrive – äntligen fyrhjulsdrift
Medan den första versionen av iX3 endast fanns med bakhjulsdrift, är nu äntligen fyrhjulsdrift tillgängligt. BMW iX3 50 xDrive har två motorer med en sammanlagd effekt på 345 kW (469 hk) och ett vridmoment på 645 Nm. Detta ger en acceleration från 0-100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 210 km/h.
Blixtsnabb laddning
Med en laddningseffekt på upp till 400 kW utmanar iX3 gränserna för dagens snabbladdning. Tack vare sin 800 V-arkitektur kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på bara 21 minuter. Tio minuters laddning ger upp till 372 kilometers räckvidd under optimala förhållanden.
Från mars 2026 kommer bilen också att kunna användas som strömkälla med Vehicle-to-Load (V2L) och kommer att vara förberedd för Vehicle-to-Grid (V2G) för att leverera ström tillbaka till elnätet.
Fyra kraftfulla datorer
Elektroniken och mjukvaran i iX3 är byggd kring fyra kraftfulla ”superhjärnor” – datorer med över 20 gånger så hög processorkraft som nuvarande modeller. En av dessa, ”Heart of Joy”, styr drivlinan, bromsarna, energiåtervinningen och styrningen och bearbetar information upp till tio gånger snabbare än tidigare.
BMW Panoramic iDrive
iX3 är den första BMW-modellen med det nya operativsystemet BMW Panoramic iDrive, som projicerar information över hela vindrutan. Allt styrs via en 17,9-tums pekskärm som drivs av BMW Operating System X.
Hållbarhetsfokus
Cirka en tredjedel av bilen består av återvunnet material. Sätesklädseln ”Econeer” är tillverkad av återvunna PET-flaskor, liksom tygerna i takklädseln och golvmattorna. Hjulen är gjutna i aluminium med 70 procent återvunnet innehåll, medan hjulupphängningen och svänglagren innehåller så mycket som 80 procent återvunnet aluminium. Till och med batteriet innehåller 50 procent återvunnet kobolt, litium och nickel.
Storlek och tillgänglighet
iX3 har typiska mellanklassproportioner med en längd på 478 cm. Bagageutrymmet har en kapacitet på 520 liter och kan utökas till 1 750 liter. Det finns också ett extra förvaringsutrymme på 58 liter under motorhuven. Bilen kan dra släpvagnar som väger upp till 2 000 kg.
BMW iX3 50 xDrive har ett startpris på 749 900 kronor. Flera utrustningsnivåer finns tillgängliga, där ”Fully Charged M-sport edition” för 846 700 kronor förväntas bli den mest populära versionen. Bilen kan redan beställas.
Mer info: bmw.se
