TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

BMW i7 med hemmabio

Lyxbio i baksätet.

forfatter
Publicerad 2022-06-13 - 18:31

Moderna bilar är mer dator än bil, särskilt elbilar. Det mesta styrs av bilens elektroniska hjärna.

Du kan också utrusta dem med ett rejälare ljudsystem än de flesta har hemma. Till exempel kan du få ljud från JBL, Bose eller Harman Kardon. Men du kan också betala mer för ännu rejälare ljud från till exempel Naim, Burmester eller Bowers & Wilkins.

Hittills erbjuder ingen riktig hemmabio. Det blir inte förrän i slutet av året i BMW:s kommande i7. En lyxlimousin på 5,4 meter, med fyrhjulsdrift och 544 hk. Som vi har nämnt tidigare kommer den med Dolby Atmos och 4D-ljud från Bowers & Wilkins, från 18 högtalare utspridda i hela bilen och 655 watt effekt för kraftfullt ljud.

Men det mest spektakulära du kan beställa i en i7 – förutom bepansring – är en motoriserad 31-tums skärm i 32: 9-format. Som stöder 8K-streaming och fälls ner från taket framför baksätespassagerarna.

Strömmande TV

BMW i7 skjerm II
31-tums skärm i 32:9-format. Foto: Lasse Svendsen

Innehållet strömmas från webben via Chromecast till skärmen, som kan justeras både i vinkel och avstånd. När skärmen är nedfälld dras gardiner för bakrutan, takluckan och bakre sidofönster för att dämpa ljuset. Vi slår vad om att den också kommer att stödja Apple CarPlay, åtminstone när Apple lanserar nästa version av CarPlay senare. Då kan du strömma innehåll från en iPhone till vilken skärm som helst i bilen, förmodligen också till widescreen-skärmen på en BMW i7.

Bra tryck

BMW i7 skjerming
Taklucka, bak- och sidorutor dras för med gardiner när du tänder skärmen framför baksätet. Foto: Lasse Svendsen

B&W-systemet i en i7 har buttkickers både i framsätet och baksätet, som tillsammans med högtalare i taket ger passagerarna en rejäl filmupplevelse. Bilden från skärmen var knivskarp med en vansinnigt bra svart nivå. Displayen manövreras med små pekskärmar i sidodörrarna, eller på skärmen som naturligtvis är en pekskärm.

Executive lounge

BMW i7 skjerm
BMW i7 skärmhantering. Foto: Lasse Svensen

Om du flyttar passagerarsätet framför passageraren i höger baksäte kan de vila sina trötta ben, efter en hård dag i styrelserummet, på en motoriserad fotpall på framsätets rygg.

BMW i7 loungesete
Executive lounge BMW i7. Foto: Lasse Svendsen

Inte överraskande var ljudet från anläggningen oerhört fett. Det var både högt och tydligt på samma gång, och surroundeffekten var tydligt definierad. Du känner bokstavligen basen på din kropp, och du sitter nästan bättre än hemma, i de djupa och mjuka sätena där bak.

Det gav verkligen mersmak, och när vi får testa en i7 med denna anläggning kommer vi att komma tillbaka med ett mer grundligt test av ljudet också.

Pris och beställning

BMW i7 side
5,4 meter bil ger gott om plats för benen. Foto: Lasse Svendsen

Den första versionen av i7 heter xDrive 60 och kan beställas nu. Den levereras med fyrhjulsdrift från en elmotor fram på 190 kW/258 hk och en bak på 230 kW/313 hk, med en total effekt på 400 kW/544 hk. Med den motoruppsättningen ska den klara 0–100 km/h på 4,7 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h.

BMW i7 baklykt
BMW i7 M60. Foto: Lasse Svendsen

BMW anger WLTP-förbrukningen från ett 101,7 kW batteri till mellan 18,4 kWt och 19,6 kWt, det ger en räckvidd på 590 – 625 km.

Senare bör den också komma som xDrive M70, med över 600 hk och mer än 1000 Nm vridmoment. Det är då 0–100-tiden sjunker under 4 sekunder, säger BMW. Som också säger att startpriset är 1 580 000 i Sverige, medan BMW i7 M70 xDrive inte fått något officiellt pris än.

BMW i7 grill
BMW i7. Foto: Lasse Svendsen
Läs också Brutal BMW med Bowers & Wilkins Ljudet från den enorma V8:an lyckas inte överrösta ljudanläggningen, som är ett självklart val i en BMW.
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Världens snabbaste budbil? Tar dina e-handelspaket från 0–100 på 2 sekunder.
Den bästa elektriska SUVen BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.
Alla elbilars dragvikt, bagageutrymme och taklast En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
Nu vet vi hur Polestar 5 ser ut Det finns goda skäl att tro att den kommande Polestar 5 kommer att se ut så här.
Kompakt komfort för stilmedvetna Lite lyx har aldrig skadat någon, tycker franska DS Automobiles. Och de har helt rätt.
Vacker och elektrisk med bra räckvidd Peugeot e-408 är en stor crossover med bra räckvidd.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend