TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Audi e-tron GT får högteknologiskt ”e-sound”

Av / 2020-11-02 - 14:45
Audi e-tron GT får högteknologiskt ”e-sound”

Audi har haft stora framgångar med el-SUVen e-tron och nästa år kommer en fyrdörrars lyx-coupen e-tron GT. En ”Gran Turismo” -bil i ordets rätta bemärkelse, där alla förutsättningar finns för körupplevelser av högsta klass. Dessutom förväntas en extra häftig RS-variant.

GT-modellerna bygger på samma plattform som Porsche Taycan (J1) och om det är något att gå efter så har Audi-fansen verkligen något att se fram emot!

2021-audi-e-tron-gt-12 2021-audi-e-tron-gt 2 2021-audi-e-tron-gt
<
>
Konceptmodell av Audi e-tron GT. (Foto: Audi)

GT-modellen får en toppmodern kaross av aluminium och stål, och naturligtvis elektrisk quattro-fyrhjulsdrift. Enligt planen ska den byggas på Audis avancerade fabrik i Neckarsulm, där även sportbilen R8 rullar av det löpande bandet. Prestanda är också av sportig karaktär: 590 hästkrafter och 0-100 på 3,5 sekunder är konceptmodellens specifikationer. Och en angiven räckvidd på mer än 400 kilometer.

Läs också Videorecension: Audi e-tron - Konsertsal på fyra hjul De som just har beställt en splitter ny Audi e-tron UTAN att kryssa för Bang & Olufsen-ljudsystemet får förlåta oss när vi säger: Ajdå …!

Elektriskt motorljud: ”E-sound”

E-tron GT är Audis första helelektriska coupé och enligt fabriken har de arbetat speciellt med ljudet i den här modellen. Då menar de ljudet på utsidan (AVAS, Acoustic Vehicle Alerting System) som ska varna fotgängare i närheten – eller ”e-sound”, som Audi föredrar att kalla det.

Annons

Enligt Audio ska e-tron GT ha en distinkt ljudsignatur som är karaktäristisk för just den modellen. För att åstadkomma detta är kraftfulla högtalare monterade längst fram på bilen. Vill man ha ett ännu tydligare ”motorljud” går det också att beställa extra högtalare baktill, som ett slags alternativ till fossilbilarnas sport-avgasrör …

Det elektriska ljudet styrs av bilens hastighet och hur hårt man trycker på gaspedalen. Funktionen är aktiv upp till 20 km/h (upp till 32 km/h i USA). Föraren kan själv justera hur tydligt motorljudet ska höras inuti kupén.

Stereon då?

Eftersom ingenjörerna har lagt ner så mycket möda på det yttre ljudet blir vi naturligtvis nyfikna på vilket skönt ljud vi kan förvänta oss på insidan! Musik på resan är ju ännu viktigare än ljudet av vinande elmotorer.

Audi har länge haft som tradition att utrusta sina modeller med premiumljudsystem från Bang & Olufsen som ett alternativ utöver standard. En del modeller kan också ha ett uppgraderat ”Advanced”-system med fler högtalare och högre förstärkareffekt.

Exakt vilket ljudsystem man kan stoppa i en e-tron GT har Audi inte berättat ännu. Ljud & Bild har varit i kontakt med en Audi-importör som varken kunde bekräfta eller förneka någonting. Fast med tanke på Audis långa samarbete med Bang & Olufsen ligger det nära till hands att även e-tron GT får B&O-ljud. Under alla omständigheter ser vi fram emot att få höra både bilen och anläggningen!

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Rulla till toppen