Recension : xXx: The Return of Xander Cage

Vin Diesel bjuder på en film som är rena testosteronbomben.

xXx: The Return of Xander Cage

För hela 15 år sedan fick vi bevittna muskelknippet Vin ”Fast & Furious” Diesel som den tuffe agenten med aningen utökad licens. Efter en skrattretande dålig uppföljare (2005, utan Diesel) gör han nu comeback i rollen som Xander Cage. Faktiskt en överraskande positiv filmupplevelse.

Handlingen är platt, full av hål och långsökt så det räcker, fast i det här fallet är det av helt underordnad betydelse – här handlar det om tuffa och rappa actionscener. Cage blir ännu en gång anlitad av NSA och agent Marke (en synnerligen skön Toni Collette), för att skaffa tillbaka ”Pandoras ask”. Detta är en teknisk manick tydligen kan styra ALL elektronik i hela världen (men uppenbarligen av mycket dålig byggkvalitet, visar det sig …), en handling som påminner misstänkt mycket om Mission: Impossible III.

I en blandning av Mission: Impossible, Fast & Furious, Bourne och James Bond får vi följa Cage och hans vilda gäng män och kvinnor i en hejdundrande berg-och-dalbane-tur med de coolaste stunten vi har sett på länge. Fullständigt absurt överdrivna och osannolika, men allting är gjort med en stor dos glimt i ögat, ackompanjerat av vackra och stenhårda kvinnor med coola/avväpnande kommentarer.

Vad vi får är knappa två timmars härlig popcornfilm utan annan avsikt än att underhålla. Till skillnad från många av dagens självupptagna superhjältefilmer är både regissör (D. J. Caruso), manusförfattare och skådespelare fullständigt införstådda med att de är med på ett rent nonsens – en form av parodi på dagens uppblåsta actionfilmer, där replikerna (de flesta) är rappa och kvicka och Diesel utstrålar pojkaktig charm.

I form och utförande påminner filmen faktiskt en del av den absurt härliga actionfilmen Shoot ’Em Up, men till skillnad från den så håller tyvärr inte xXx formen hela vägen. De sista 25 minuterna är faktiskt mördande tråkig och upprepande actionporr, det verkar som om alla har glömt att allt bara är för skojs skull – där ryker en stjärna. Ändå räcker detta mer än väl till 3 starka underhållningsstjärnor, det är bara att sätta hjärnan i viloläge och hänga med på resan!

4K-utgåvan har ett av de häftigaste ljudspåren (Dolby Atmos) vi har hört någonsin! En fantastiskt häftig bas, men också ovanligt exakt, och till och med på nästan maxvolym finns det inga tecken på förvrängning. Referensljud. Bildkvaliteten är galet skarp, men hela filmen är genomgående för mörk. Bonusmaterialet bjuder på en inblick i de vansinniga stuntscenerna, bloopers samt mer om locations och skådespelare.

4K UHD BD
Release: 12 juni 2017
Regi: D.J. Caruso