: World War Z

World War Z har haft stora problem att realiseras. Det har gått hela sex år sedan Brad Pitt lade beslag på bokrättigheterna och historien har gått igenom en rad omskrivningar och manusförfattare innan den ”färdiga” filmen fick kompletteras med nya scener. Trots allt detta är resultatet faktiskt förvånansvärt bra.

Publicerad 2014-02-06 - 06:00
World War Z

Hardcore-fans av zombiefilmer blir förmodligen besvikna,”World War Z” är något så sällsynt som en nedtonad zombiefilm. Här sprutar det inte blod och flyger avhuggna lemmar, och publiken blir inte överexponerad av ruttnande ansikten som skriker i närbild. Fokus är i stället något så ordinärt som en världsomspännande viruspandemi som sprids som en löpeld – konsekvensen av att bli smittad är dock att man förvandlas till en zombiemördarmaskin på 12 sekunder. Vår hjälte, familjefadern Gerry Lane (Brad Pitt) skickas ut av FN för att ta reda på var viruset kommer ifrån.

Marc Forster (regi) ger oss en thriller där vi reser jorden runt i jakten på virusets ursprung och eventuellt en kur, när Brad Pitt tvingas kämpa mot klockan i takt med att allt större del av jordens befolkning blir zombiefierad. Det är framför allt metropolerna som drabbas och vi får se en läcker och intensiv scen när Jerusalem håller på att duka under. Monstren påminner mycket om zombierna i ”I Am Legend” men ”World War Z” är en film med betydligt mer substans och där den bakomliggande kulissen är en (förväntad?) global katastrof.

Spänningskurvan stiger konstant, men vi tror att filmen skulle ha tjänat på att hoppa över zombieelementet helt och hållet och i stället satsa på en ren kampen-mot-viruset-vinkel. Vill du se en oerhört spännande och realistisk film om en dödlig pandemi så se i stället Steven Soderberghs ”Contagion” (2011). Vi delar ut fyra spännande stjärnor till den här filmen – som även kan ses av dem som inte gillar zombiefilmer.

Bilden är aningen grov och (medvetet) gultonad och 3D-effekterna känns i stora drag förvånansvärt tvådimensionella. Kvaliteten varierar genomgående för mycket, en del scener är väl mjuka. Ljudspåret (DTS-HA MA 7.1) är väldigt exakt och har en spännande surroundmix och häftig bas. Extramaterialet är tämligen spartanskt, bara tre minidokumentärer på sammanlagt 25 minuter om början på processen att förvandla bok till film, en vetenskaplig ”förklaring” samt en bakomfilm som bara skrapar på ytan av produktionen.

World War Z

• Release: 4 december 2013
  • Regi: Marc Forster