: Whiplash

Den unge och lovande filmskaparen Damien Chazelle levererar sin andra spelfilm med glans. Whiplash är en föreställning som lämnar oss med euforiska öronsusningar och ren förtjusning.

Publicerad 2015-07-24 - 11:50
Whiplash

Musikstudenten Andrew (Miles Teller) har fått plats som trummis på en musikskola för elitstudenter. Han sliter hårt för att bli en av de allra bästa och ser en stor möjlighet när han blir en del av en grupp musiker på skolan som får den fruktade läraren Fletcher (J.K Simmons). Priset för att nå toppen är dock väldigt högt eftersom Fletcher använder sig av hänsynslösa metoder för att få eleverna att nå fullkomlighet – sammanbrott eller succé?

COL_BILL_TEMPLATE_14

Whiplash imponerar på många sätt. Det är en enkel men stark historia som berättas med hög intensitet och effektivitet utan att vara för högtravande. Miles Teller och J.K. Simmons briljerar med sina rollprestationer, vilket bland annat resulterade i en Oscar och fler än 30 andra utmärkelser till Simmons. Samspelet är sällsynt bra och har gett filmen mycket speciell känsla vilket beror på en synnerligen stram regi från den relativt oerfarne Chazelle. Filmen vann för övrigt en Oscar för bästa ljud och för bästa klippning. Whiplash är helt enkelt en uppvisning i berättarglädje och filmkonst som man inte kan undgå att bli förförd av. Kanske inte så konstigt att den ligger Topp 50 på IMDb? Sex stjärnor.

WHIPLASH WHIPLASH WHIPLASH WHIPLASH
<
>

Filmen kan verkligen rekommenderas på Blu-ray! Här finns massor av bra extramaterial, bland annat flera intervjuer, kommentarer och den ursprungliga kortfilmen som Whiplash bygger på. Bilden är mörk men mycket bra och soundtracket (DTS 5.1) misslyckas inte med de piskande trummorna.

Whiplash

• Release: 29 juni 2015
  • Regi: Damien Chazelle