Recension: Vinyl, säsong 1

HBO

HBO:s storsatsning som handlar om musikindustrin i New York på 70-talet har alla element som behövs för att bli en succé. Och Vinyl är ingen besvikelse, den lever upp till alla skyhöga förväntningar.

Publicerad 2016-02-09 - 16:16
Vinyl, säsong 1

Det har pratats om den här serien mycket, både branschen och TV-publiken har känt till den länge. Kanske inte så konstigt när självaste Martin Scorsese och Mick Jagger står som producenter? Genren är dessutom befriande annorlunda eftersom det inte finns så många TV-serier som utspelar sig i liknande miljöer.

Vinyl består av tio avsnitt och handlar om Richie Finestras (Bobby Cannavale) vardag. Han är chef för ett större skivbolag i New York i början av 1970-talet, på den tid då musikbranschen genomgår ständiga förändringar och det finns stora möjligheter att tjäna mycket pengar. En sammanslagning med ett större tyskt bolag orsakar dock enorma problem med kontrakten med det legendariska bandet Led Zeppelin, varpå Richies företag hotas av konkurs.

Vinyl, sesong 1_14

Tillsammans med sina partner och anställda börjar kampen med att hitta nästa stora typ av musik och artister. Efter ett tag radar problemen upp sig, med familjetrassel, alkohol- och drogmissbruk, arga artister och annat branschfolk som vill ha sin del av kakan. Dessutom får vi en inblick i Richies förflutna som innehåller ett par händelser som kan få allvarliga konsekvenser i framtiden.

Vinyl, sesong 1_9

Få serier har varit föremål för lika mycket uppmärksamhet före lanseringen som Vinyl. Lyckligtvis är den färdiga produkten bra. Naturligtvis underlättar det att man har två levande legender i förarsätet. Först och främst har Mick Jagger ställt upp som producent, och hans son, James Jagger, spelar till och med en viktig roll. Men viktigast av allt är att Martin Scorsese har många fingrar med i spelet. Främst som producent men också som regissör av det två timmar långa pilotavsnittet som denna recension är baserad på.

Vinyl, sesong 1_13 Vinyl, sesong 1_12 Vinyl, sesong 1_11 Vinyl, sesong 1_10 Rock'N'Roll Pilot 101 Vinyl, sesong 1_6 Vinyl, sesong 1_5 Vinyl, sesong 1_4 Vinyl, sesong 1_3
<
>

Ytterst få har så ingående kunskaper om hur man visualiserar New York och är samtidigt så bevandrad i musikens värld (det skulle möjligtvis vara Woody Allen). Scorsese är också en av få filmskapare som på yppersta sätt bemästrar svårigheterna med att skapa en intressant och naturtrogen tidsanda. Pilotavsnittet är verkligen övertygande med sina vackra bilder och den sedvanliga, sömlösa berättarstilen är oerhört förförande. Handlingen är mycket fängslande och manus är välskrivet. Castingen är tyvärr av varierande kvalitet men i allmänhet fungerar skådespelarna bra. Framför allt förtjänar Bobby Cannavale (Boardwalk Empire) beröm för sin tolkning av Richie. Vi ser verkligen fram emot fortsättningen. Fem stjärnor.

Rock'N'Roll Pilot 101

Serien kan strömmas från HBO Nordic. Kvaliteten på det audiovisuella är superstabil: en klar och färgrik bild och ett starkt ljudspår i som passar all bra musik.

Vinyl, säsong 1