Recension: Venom

Fisk på torra land!

Tom Hardy korsad med vrålande och gläfsande alien blir varken fågel eller fisk.
Karakter
Action
Venom
Annons
Annons
forfatter

Uppenbarligen har någon insett att sarkastiska och småfräcka superhjältefilmer ligger i tiden, och visst är vi trötta på ”Thor 15” och skrattar gott åt Deadpool, men Venom gapar bokstavligen över för mycket och hamnar, högst ofrivilligt, mellan två stolar.

Den hårdföre grävande San Francisco-journalisten Eddie Brock ligger ständigt i luven på the establishment och sin egen redaktör, men när han startar krig mot den excentriska filantropen och teknik-grundaren Drake (Riz Ahmed) förlorar han både jobb, rykte och fästmö (Michelle Williams).

Men han förlorar inte bara något, utan får något också, i form av en blodtörstig alien som tar över hans kropp. Drake håller nämligen på med mänskliga experiment där han försöker klona en alien med ”frivilliga” människor – och Eddie hamnar mitt i skottlinjen.

Historien är så töntig och ointressant att vi nästan skäms för hur barnsligt och fantasilöst allting är, så det bärande elementet blir hur den klarar sig på det humoristiska planet. Och det gör den delvis.

Annons
(Foto: Universal/Sony)

Hardy är en sällsynt bra skådespelare, men han kämpar lite med sin komiska timing, och får inte direkt hjälp av den hopplösa och klumpiga dialogen. Flera scener får oss att småle, och Eddie tillhör absolut den sympatiska typen vi gillar, men en irriterande voice-over (där utomjordingen pratar med honom) och en fullständigt långsökt handling gör att vi tappar intresset. Det underlättar inte heller att specialeffekterna inte alls håller måttet och att Michelle Williams bara är med för att rollistan ska ha ett känt namn (det ser för övrig ut som hon plågar sig igenom filmen).
En helt okej, meningslös actionkomedi som passar en småtrött onsdagskväll, men definitivt inte mer än så. Fullständigt lättglömd. 3 ytterst mediokra stjärnor till denna onödiga film.

<
>
(Foto: Universal/Sony)

Även om inte filmen lever upp till förväntningarna så är den tekniska kvaliteten superb. Ljudspåret (Dolby Atmos) omringar oss verkligen och suger in oss i handlingen, med massor av finess och tryck. Bildkvaliteten är skarp, utan brus och med ett härligt djup, fast lite för mörk i en del scener. Ett omfattande bonusmaterial kan underhålla när eftertexterna rullat färdigt.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 18./2/19
  • Regi: Ruben Fleischer
  • Med: Tom Hardy, Michelle Williams, Riz ­Ahmed, Scott Haze, Reid Scott, Jenny ­Slate, Woody Harrelson
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 1:52
 
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.