BLACK WEEK PÅ LB+ - 12 MND 30%!

Unbroken

I Unbroken gör Angelina Jolie om en ovanlig man till en utopisk, och otillgänglig, helgonfigur.

Publicerad 2015-06-26 - 12:52
Krig
Unbroken

Det är ingen tvekan om att krig har frammanat många hjältar genom tiderna – hjältar som har vuxit med uppgiften och klarat av omöjliga situationer. Amerikanen Louis Zamperini är tveklöst en sådan krigshjälte och en förebild för oss alla, problemen uppstår när Jolie (regi) insisterar på att framställa honom som en endimensionell, idolartad pappfigur och ett helgon.

Zamperini var invandraren som var en tunnis som barn och fick utstå sin beskärda del av mobbning och svårigheter i skolan. I tonåren växte hans stora talang för löpning fram och han deltog i OS och fick sin revansch. När USA gick med i andra världskriget skickades han till Stilla Havet och deltog i striderna mot Japan. I jakten på ett störtat allierat flygplan hamnade han själv mitt i havet, som dödade åtta i besättningen av elva. Mirakulöst nog överlevde Zamperini och en annan soldat hela 47 dagar i en gummibåt – bara för att bli tagna som japanska krigsfångar och hamna i ett läger med sadistiska officerare.

Unbroken_2

Med andra ord finns det i Zamperinis otroliga liv tillräckligt med material för att berätta en fascinerande berättelse i flera filmer. Och det börjar riktigt bra. Flygscenerna i början är snyggt filmade och en drivande spänning, och de 47 dramatiska dygnen på flotten är faktiskt filmens höjdpunkt. Nedtonat, brutalt realistiskt och med en otrolig nerv får vi bevittna tre förlorade människors desperata kamp för överlevnad. När Zamperini hamnar i fångläger och konfronteras med en sadistisk skitstövel, den japanske officeraren (Ishihara), som tar det som livsuppgift att knäcka den envisa amerikanen, vacklar filmen bitvis över till parodi och onödig våldspornografi.

Unbroken_3

Precis som Mel Gibsons The Passion of the Christ älskar Jolie långa scener med explicit och utmattande våld som inte har något annat mål än att väcka avsky. Det största problemet är dock hur Zamperini framställs: som en i det närmaste okuvlig superhjälte som inte låter sig nedslås av någonting och som liksom bara skriker: ”Bring it on!”. Endimensionellt, överdrivet och föga trovärdigt. Vi kryper aldrig under skinnet på detta helgon och förstår inte hans motiv, annat än att vi ska få se hur otroligt starka de amerikanska soldaterna var inför de gräsliga japanerna. Nej, vill du se en bra och realistiska krigshistoria från Stillahavskriget så se hellre Clint Eastwoods fantastiska Letters from Iwo Jima. Tre lövtunna stjärnor till Jolie & Co.

Unbroken_4 Unbroken_8 Unbroken_7 Unbroken_6 Unbroken_5
<
>

Från en film med en sådan här budget förväntar vi oss högsta tekniska kvalitet, och bildkvaliteten är verkligen bländande perfekt! Ljudet (Dolby TrueHD 7.1.2 Atmos) är också utsökt raffinerat med en härligt balanserad surroundmix och ett föredömligt dialogspår. På bonusfronten bjuds vi på bland annat en dokumentär om Zamperini, många borttagna scener och tre rejäla minidokumentärer som tar oss med bakom de olika beståndsdelarna av den fascinerande historien.

• Release: 25 maj 2015
  • Regi: Angelina Jolie
  • Med: Jack O’Connell, Domnhall Gleeson, Garrett Hedlund, Takamasa Ishihara, Finn Wittrock, Jai Courtney