Recension: Transformers 5 – The Last Knight

Godkänd sorti

Med The Last Knight tackar Michael Bay för sig som Transformers-regissör. Och det är en godkänd sistafilm han serverar.

Publicerad 2017-11-06 - 09:28
Transformers 5 – The Last Knight

Genom fyra filmer har mastodontregissören Michael Bay mer eller mindre slitit oss ut mentalt med mega-slagsmål mellan plåtrobotar. Frånvaron av genuina mänskliga karaktärer och relationer har alltid varit en nackdel, plus att han i film efter film öst på med ännu mer ”spektakulära” stridsscener mellan de enorma robotarna, tills vi suttit helt utmattade i soffan. Med andra ord var inte förväntningarna särskilt höga när vi satte på Bays svanesång om Autobots och Decepticons.

Handlingen (som i och för sig är av helt underordnad betydelse i de här filmerna) den här gången kretsar kring robotarnas ur-stav, som de behöver för att bygga upp sin planet igen. Staven måste föras tillbaka och på samma gång ska jorden sugas torr på resurser. De enda som kan stoppa dem är den sista ättlingen till trollkarlen Merlin, Vivian Wembley (Laura Haddock) – och vår gamle hjälte Cade (Mark Wahlberg).

Laura Haddock, alltid i en för liten topp. Foto: Fox Paramount

Historien är lika tunn som en skandinavisk sommar, men till skillnad från den förfärliga Age of Extinction så har de tonat ner leksaksbilarnas infernaliska slagsmål den här gången och serverar en ibland spännande historia med en rejäl dos rapp humor. Särskilt mellandelen (av de två och halv timmarna!) är riktigt underhållande. Här får Anthony Hopkins blomstra med sin bångstyrige tjänarrobot (en kul parodi på C-3PO). Filmreferenserna haglar tätt och Bay tvekar aldrig att växla mellan genrer. Vi får vara med på ett halsbrytande tempo med spektakulära specialeffekter över och under vattenytan. Den sista halvtimmen är bara ett enda långt, förutsägbart CGI-bonanza, men sammantaget är vi positivt överraskade av Bays blandning av extravagant, over-the-top-, komedi-, science fiction-, riddar- och actionfilm. 3 popcorn-stjärnor.

Ljudet (Dolby Atmos) och bilden är helt absolut superb i 4K UHD BD-utgåvan – en solklar referensfilm! Bonusmaterialet består av en djupdykning i filmandet i UK samt fyra andra mini-dokumentärer.

Transformers 5 – The Last Knight

4K UHD BD