Recension: Toy Story 4

Sista vändan i barnrummet

Tjugofyra år efter den banbrytande debutfilmen tackar Toy Story-gänget för sig, i en solid men ganska så överflödig fjärde film.
Karakter
Familj
Toy Story 4
Annons
Annons
forfatter

Det närmar sig ett kvart århundrade sedan Pixar fascinerade en hel värld med sin banbrytande datoranimerade magi, samtidigt som de gav riktigt liv åt enkla leksaker. Sedan dess har Disney köpt företaget, de har producerat klassiker på rad (Hitta Nemo, Råttatouille, Wall-E, Insidan ut, Coco) och släpper nu den fjärde filmen från Toy Story-världen.

För att ta det mest uppenbara först: animeringen i Toy Story 4 är helt överlägsen, helt enkelt chockerande naturtrogen och snyggt detaljerad, den här gången är det handlingen som inte riktigt håller.

Premissen för alla filmerna har varit barnens hängivenhet till sina leksaker, och framför allt hur leksakerna är beroende av sina ”herrar”, barnen. Med denna relativt enkla grundprincip har skaparna av framgångssagan gett karaktärerna djup och resonans långt bortom små barns begränsade världsbild. Vi utsåg till och med Toy Story 2 till Årets bästa film 1999.

Den här gången är Woody (Tom Hanks) en av Bonnies många leksaker och han plockas allt mer sällan ut ur garderoben. När Bonnie sedan faller pladask för sin nya leksak Forky (gjord av en plastsked och annat avfall), gör han det till sin livsuppgift att se till att Forky och Bonnie förblir oskiljaktiga – men Forky vill bara fly tillbaka till tryggheten i soptunnan …

Annons

Vår cowboyvän och hans sedvanliga bundsförvanter Buzz Lightyear (Tim Allen) och Bo (Annie Potts) måste få tillbaka Forky, rädda dagen och till slut rädda sig själva. På vägen får vi se ett par actionfyllda scener, skrämmande sekvenser (med härliga The Shining-referenser) och rörande ögonblick – det mesta med en djupare mening. Men den fjärde filmen bjuder på ovanligt lite nytt, vi har en bestämd känsla av att vi har sett allting här förut, även om det är bättre gjort nu.

Toy Story 4 är ett tekniskt felfritt hantverk och en fin hyllning till leksakerna som startade hela Pixar-äventyret, men det känns helt okej att det här är det avslutande kapitlet i Toy Story-sagan. 4 stjärnor.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.