Recension: Tom Clancy’s Without Remorse

Standard-action!

Prime Video försöker krama ut det allra sista ur Tom Clancy med en fullständigt medioker actionfilm, som en kall vindpust från 1990-tallet.

Publicerad 2021-04-28 - 18:00
Tom Clancy’s Without Remorse

Prime Video har skaffat sig rättigheterna till att bygga vidare på Tom Clancys universum. Den amerikanska författaren (1947-2013) är mest känd för sina thrillerromaner om CIA-agenten Jack Ryan.

Filmerna var en framgångsrik serie där huvudpersonen har spelats av Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck och nu senast Chris Pine (Shadow Recruit). Prime gjorde också en mycket lyckad reboot av franchisen i form av TV-serien Tom Clancy’s Jack Ryan, med en utmärkt John Krasinski i huvudrollen, som utspelas i modern tid. Men tyvärr har de inte lyckats modernisera/uppdatera Without Remorse.

Filmen bygger på en roman av Clancy från 1993. Irriterande nog känns filmen också väldigt mycket som 1993.

Handlingen kretsar kring elitsoldaten John Kelly (Michael B. Jordan från Creed) som efter hårda år i fält och en bebis på väg har bestämt sig för att dra sig tillbaka från militären. Men det förflutna hinner ikapp honom och en familjetragedi tvingar ut honom i fält igen – den här gången utan hämningar och utan något att förlora, och inget att ångra. Om han misslyckas kan det leda till ett nytt världskrig.

Länken till Jack Ryan-universumet är Kellys kollega, hårdingen Karen Greer (Jodie Turner-Smith), som är systerdotter till Ryans mångåriga partner i CIA, James Greer. Men medan Ryan-filmerna är en smart blandning av finurligt spioneri och skälvande spänning, blandad med häftig action, är Without Remorse bara ett tomt skal för wham-bam-thank-you-ma’am!

Tom Clancy’s Without Remorse (Foto: Amazon Prime Video)

Handlingen är full av uppenbara hål och enkla lösningar, persongalleriet är överdrivet och stereotypt och – värst av allt – lätt genomskinligt. Redan efter de första 15–20 minuterna inser vi hur handlingen kommer att bli redan. När det gäller Jordan, som verkligen övertygade i de två Creed-filmerna, så spelar han över enormt mycket och är så fullpumpad av bubblande testosteron att varje läkare skulle blir orolig.

Å andra sidan vet Clancy hur man skriver rafflande actionscener, vilket också manusförfattarna och regissören förmedlar på ett effektivt och adrenalinpumpande sätt. Stridsscenerna, både i Syrien, Washington och Ryssland, är välkomponerade, medryckande och intensiva – filmens absolut bästa scen är när Kelly bestämmer sig för att korsförhöra en rysk toppdiplomat, utanför Dulles flygplats, under tiden bilen brinner för fullt.

Tom Clancy's Without Remorse_1
Kelly: ”Har du kommit ihåg att sätta på dig säkerhetsbältet?” Tom Clancy’s Without Remorse (Foto: Amazon Prime Video)

Clancy var en man från det kalla krigets dagar, och han skrev också med USA och Sovjetunionen som klassiska ärkefiender. När sedan manusförfattarna Taylor Sheridan och Will Staples försöker förvandla denna uppenbara konflikt till 2020-talet känns det som om de pressar in en fyrkant i ett runt hål. Utan finess och utan hänsyn till tidsandan. Detta gäller både karaktärerna och på det narrativa planet. Slutet är bara ett konstruerat, svagt försök att förklara den haltande handlingen.

Tom Clancy's Without Remorse_15 Tom Clancy's Without Remorse_14 Tom Clancy's Without Remorse_11 Tom Clancy's Without Remorse_12 Tom Clancy's Without Remorse_10 Tom Clancy's Without Remorse_9 Tom Clancy's Without Remorse_8 Tom Clancy's Without Remorse_3 Tom Clancy's Without Remorse_4 Tom Clancy's Without Remorse_5 WITHOUT REMORSE Tom Clancy's Without Remorse_7
<
>

Om du får en stor kick av att se machomän i gröna kamouflagebyxor kriga loss på fienden, eller se brinnande flygplan störa mot marken, så ska du titta på Without Remorse. Ställer du däremot lite högre krav på en bra filmupplevelse så rekommenderar vi hellre Jakten på Röd oktober eller Patriot Games – till och med Ben Affleck var mer trovärdig i The Sum of All Fears. 3 svaga stjärnor.

Without Remorse har världspremiär på Prime Video fredagen den 30:e april.

Tom Clancy’s Without Remorse

• Prime Video