Recension: The Revenant

Alejandro Iñárritus sjätte, och definitivt mest ambitiösa, spelfilm har sina brister precis som de flesta filmer. Men The Revenant är ändå så ofattbart imponerande att det saknar betydelse.

Publicerad 2016-05-31 - 04:00
The Revenant

Filmberättelsen är inspirerad av den sanna historien om pälsjägaren Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) som tillsammans med sin indianske son, Hawk (Forrest Goodluck), arbetar i ett jaktlag i Nordamerika i början av 1800-talet. De blir överrumplade av en stam Arikara-indianer som decimerar jaktlaget till tio personer och tvingas fly genom vildmarken för att överleva.

På resan blir Glass attackerad av en björn och får livshotande skador. Han blir en börda för gruppen och lämnas tillsammans med sin lojale unge son Bridger (Will Poulter) och den hänsynslösa John Fitzgerald (Tom Hardy). Den senare utlovas 300 dollar om han ger Glass all vård han behöver och sedan ger honom en värdig begravning när han dör. Glass dör dock inte, men blir lurad av Fitzgerald på ett hemskt sätt och begravd levande. Så småningom återhämtar sig Glass och påbörjar sin jakt på rättvisa i det extremt ogästvänliga vinterlandskapet.

The Revenant
The Revenant

Mycket har sagts om Revenant efter den färdigställdes och visades upp för publiken. Filmen blev mytomspunnen på ett tidigt stadium på grund av läckor från den krävande produktionen, och alltför stora förväntningar har nog lett till att många blivit besvikna. Kritiken har riktats mot endimensionella karaktärer, banala miljöskildringar, brist på handling – en skäggig mans grymtande kamp i ett statiskt och meningslös landskap. Men under alla omständigheter har Alejandro Iñárritu (Babel, Birdman) gjort en beundransvärd film som förtjänar oändligt med beröm. Med inspiration från en vansinnig historia – och storfilmer från regissörer som Andrej Tarkovskij, Werner Herzog, Francis Ford Coppola och Terrence Malick – har han gjort en film för historieböckerna. Utan att använda ljussättning eller CGI-effekter tar han med publiken på en bländande vacker resa genom grym natur och följer en desperat människas kamp mot sig själv, fienden och naturen.

The Revenant
The Revenant

Huvudpersonen själv, som gestaltas på ett ypperligt sätt av Leonardo DiCaprio, bär upp filmen på egen hand, med ovanligt stark närvaro och engagemang, vilket äntligen gav honom en efterlängtad Oscar – en utmärkelse han för övrigt borde ha belönats med minst tre gånger tidigare. DiCaprio kamp förevigas med kamera av den eminenta fotografen Emmanuel Lubezki, som blev den första fotografen i filmhistorien som vann en Oscar tre år i rad (Gravity, Birdman och The Revenant). Lubezkis foto är oerhört viktigt för filmens oöverträffade kvalitet och intensitet.

The Revenant är en sällsynt väl utförd stilstudie och bildkonst av högsta klass. Mest beröm förtjänar dock Iñárritu, som gör filmen så vacker och stark med sin strama regi och fina överblick. Han belönades välförtjänt med en Oscar, precis som i fjol med den fantastiska Birdman.

The Revenant
The Revenant

Iñárritus ansträngningar har kostat en hel del pengar och personal också. Budgeten uppgick till 135 miljoner dollar och han blev dessutom osams med flera som lämnade produktionen mitt under den krävande inspelningen som ägde rum på tolv olika platser i USA, Kanada och Argentina.

En film är alltid en subjektiv upplevelse och det är ingen tvekan om att The Revenant har sina brister, men sammantaget är resultatet så förbluffande bra att det nästan känns omöjligt att inte belöna filmen med maxbetyg. Sex stjärnor.

THE REVENANT THE REVENANT THE REVENANT THE REVENANT
<
>
The Revenant

The Revenant är en av de filmer som släpps i det nya 4K UHD-formatet – och en sådan bildkvalitet! Det vackra landskapet har en skärpa vi knappt har sett maken till förut och 4K ger ett exceptionellt djup och perspektiv. Här ser vi nästan varje granbarr i naturen och jämfört med BD-versionen har 4K-skivan betydligt naturligare färger. Även ljudspåret (DTS 7.1) har kvaliteter av yppersta klass, i minsta detalj går det att höra allt från den porlande bäcken till den dånande skottlossningen och DiCaprios stönanden. Bonusmaterialet innehåller bara en bakomfilm, som är informativ och bra, plus stillbilder.

The Revenant

• Release: 30 maj 2016
  • Regi: Alejandro G. Iñárritu