Recension: The Martian

Vad gör du om du är strandsatt ensam på Mars och måste vänta minst tre år på en räddningsexpedition? Matt Damon vet!

Publicerad 2016-02-11 - 12:37
The Martian

Filmen bygger på en mycket vetenskaplig, framgångsrik roman av Andy Weir och handlar om en bemannad rymdfärd till Mars med forskare från NASA. När en våldsam storm bryter ut tvingas teamet avbryta expeditionen i förtid och en man dör. Tror de …

Biologen Mark Watney (Matt Damon) har naturligtvis överlevt. Och nu befinner han sig helt ensam på den karga ökenplaneten – och har ont om luft, vatten och mat, och ingen möjlighet att kommunicera med Houston. Goda råd är dyra, men Watney tillhör inte den pessimistiska eller apatiska typen som ger upp i första taget. Fast hur håller man moralen och humöret uppe när man är fullständigt övergiven?

THE MARTIAN

Vår man på Mars upptäcks så småningom av Houston och får igång en enkel kommunikation. Filmens drivkraft är dock alla de prövningar han utsätts för – och hans otroliga kreativitet när det gäller att lösa problemen. Till och med när allt är som allra mörkast biter Watney ihop, river av en ironisk/sarkastisk kommentar och insisterar på att han ska överleva. Man kommer verkligen nära inpå hans karaktär, hejar på honom och biter på naglarna när det ser ut som om han kommer att leva sina sista dagar på den röda planeten. De svåra förhållandena på Mars pausas av scener från jorden, när alla på NASA slår sina kloka huvuden ihop för att försöka komma på en plan som kan rädda vår astronaut. Det skulle vara en PR-katastrof om inte NASA lyckades rädda honom, vilket högste chefen (Jeff Daniels) är väl medveten om.

THE MARTIAN

Ridley Scott är som bekant inte främmande för filmer som utspelas i den kalla, ogästvänliga, enorma världsrymden. Med klassiker som Alien och Prometheus han har levererat storslagna, läckra och intensivt spännande filmer från det stora intet. The Martian bjuder också publiken på en intensivt spännande och vacker film rent tekniskt, men den bistra handlingen lyses upp av sarkastisk och nyckfull humor från Watneys sida. Lite väl överdrivet ibland kanske, men jösses en sådan sympatisk karl, han är verkligen helt perfekt ur ett amerikanskt PR-perspektiv – alla håller handen på hjärtat, sjunger nationalsången och vrålar: ”Bring him home!”

THE MARTIAN

The Martian är en film som kräver väldigt mycket av huvudrollen eftersom Matt Damon är ensam på filmduken nästan 75 % av tiden. Det är en uppgift han bemästrar med glans. Långa monologer, eller voice-over, är svårt att lyckas med på film. Sir Ridley har löst detta genom att flitigt använda videodagbok, där Watney pratar in i sin GoPro-kamera, vilket är ett mycket effektfullt grepp som gör att filmen känns äkta och intim. Och kanske lär du dig någonting om naturvetenskap under tiden, när vi får vara med på kampen mellan vetenskapen och naturen. Detta är definitivt en intensivt fängslande och spännande film, med en härlig roll av den meste ”man-next-door”-skådisen USA har att erbjuda. 5 stabila, högst rekommenderade, stjärnor.

THE MARTIAN THE MARTIAN THE MARTIAN THE MARTIAN THE MARTIAN THE MARTIAN THE MARTIAN THE MARTIAN
<
>

Som alltid med Ridley Scott-filmer kan du räkna med utsökt foto och klippning, vilket The Martian har rakt igenom och som kommer till sin rätt i Blu-ray-versionen. Knivskarp bildkvalitet, även om 3D-bilden är i mörkaste laget ibland. Ett härligt blandat ljudspår (DTS 7.1) med tryck och en otroligt detaljerad ljudbild gör detta till en riktig referensfilm för hemmabion. I bonusmaterialet finns ledsamt nog ingen riktig bakomfilm, vi får nöja oss med två minidokumentärer med intervjuer och fokus på kostymerna. Dessutom finns bloopers, stillbilder, trailer och ett par ”fuskdokumentärer”.

Läs fler recensioner av Matt Damons filmer!

The Martian

• Release: 8 februari 2016