Recension: The Light Between Oceans

Storslaget drama

Drama med hög näsduksfaktor, toppat av strålande skådespelare.
Karakter
Drama
The Light Between Oceans
Annons
Annons
forfatter

Filmen bygger på en roman av M.L. Stedman och presenterar oss för Tom Sherbourne (Michael Fassbender). Tom kommer hem desillusionerad och omskakad i själen från första världskrigets skyttegravar. Allt han vill ha är lugn och ro och avskildhet – och det får han verkligen när han börjar jobba som fyrvaktare på den öde ön Janus utanför Australiens västkust.
Den introverta enstöringen väcker dock varma känslor hos landsortsflickan Isabel (Alicia Vikander, Ex Machina). I egenskap av dotter i en familj som har förlorat två söner i kriget vet hon en hel del om sorg och gör det till sin livsuppgift att ”väcka liv” i Tom. Tillsammans flyttar de ut till ensamheten, men förtvivlan träffar dem hårt när de får missfall efter missfall.  Men så driver plötsligt en liten roddbåt iland, med en död man – och ett spädbarn!
Isabell bönfaller Tom att de ska ta hand om barnet som sitt eget och inte berätta vad som hänt. De gör som hon vill och lever sedan bra liv – tills de träffar änkan Hannah (Rachel Weisz). Filmens stora fokus är det moraliska dilemmat som Tom och Isabel ställs inför: ska de berätta sanningen eller låtsas som ingenting, svälja de moraliska kvalen och leva vidare som om ingenting hade hänt?

https://www.youtube.com/watch?v=YSX-mpsVutQ

Handlingen är så tårdrypande dramaromantisk att man nästan misstänker att självaste Nicholas Sparks (The Notebook) har åkt över pölen och författat manus. Men det har han inte – och tack för det! För även om Fyren mellan haven vet hur den ska trycka på alla tårframkallande knappar så berättar den en betydligt bättre berättelse alla Sparks-filmer – och dess starkaste kort är skådespelare av världsklass.
Det stabila skådespeleriet ackompanjeras av ett foto som också håller världsklass. Adam Arkapaw (True Detective) låter kameran svepa över det majestätiska, karga landskapet och smeker ansiktena på väderbitna människorna. Regissör och manusförfattare Derek Gianfrance, som praktiskt taget har specialiserat sig på komplexa förhållanden mellan män och kvinnor (Blue Valentine, The Place Beyond the Pines), har den här gången dragit ner på tempot och handling betydligt jämfört med sina tidigare filmer, vilket passar historien och det intensiva dramat – fast vissa scener hade med fördel kunnat kortas.
Handlingen innebär att man lätt kan spela på de mest elementära – och klyschigaste – känslorna, ofta ackompanjerade av klinkande, dyster musik. Så är det också, det ”målas” bitvis med en lite för bred pensel, även om det definitivt går att leva med. Det är spänningen och det mänskliga perspektivet mellan Tom och Isabell som är filmens starkaste kort, och det slår gnistor om det nedtonade samspelet mellan Fassbender och Vikander (de blev till och med ett par på riktigt under inspelningen). Filmens största svaghet är att delar av handlingen blir lite väl långsökta/orealistiska (vi tror inte på valet Hanna ger Isabel) och att det mot slutet blir för uppenbart vad Gianfrance vill ha för känslomässig reaktion från sin publik.
Sammantaget är detta en mer ”konventionell” film än vi är vana vid från Gianfrance, på gott och ont. Fyren mellan haven är en tekniskt briljant film med skådespelare av världsklass, men förstörs tyvärr av lite väl uppenbart känslomässigt publikfrieri och ett onyanserat manus. Men det räcker verkligen till 4 superstabila stjärnor – det hade blivit 5 om den bara hade vågat vara lite mer subtil. En film som passar perfekt att se tillsammans med kärleken i soffan.
Bildkvaliteten är mycket bra, men vi hade velat ha lite mer tryck i färgerna. Surroundljudet (DTS 7.1) håller yppersta kvalitet, vi har sällan hört en klarare dialog. Bonusmaterialet har ett intressant kommentatorsspår av Gianfrance och en kort bakomfilm och lite om location.

 

picture1
<
>
(Foto: Filmbolaget)
Fakta

Blu-ray
Release: 14 april 2017
Regi: Derek Gianfrance
Med: Michael Fassbender, Alicia Vikander, Rachel Weisz, Thomas Unger, Jack Thompson, Bryan Brown
Genre: Drama
Land: USA
År: 2016
Längd: 2:13

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.