: The Interview

Sällan har en film fått så mycket uppmärksamhet som The Interview, med påföljande hackning av Sony som orsakade ramaskri och ledde till diskussioner och yttrandefrihet. Tyvärr är själva filmen en rejäl besvikelse som knappt gör någon glad.

Publicerad 2015-07-06 - 09:39
The Interview

TV-värden Dave Skylark (James Franco) och hans producent Aaron Rapaport (Seth Rogen) har ett populärt, dagligt TV-program om kändisar. När de får reda på att den nordkoreanska ledaren Kim Jong-un (Randall Parker) gillar att titta på programmet kommer de överens om att göra en intervju med diktatorn för att bli tagna på allvar som journalister. Läget spetsar till sig när CIA rekryterar dem för att ta livet av ”den store ledaren”.

The Interview_6

Inte sedan Fritz Langs ”Man Hunt” (1941) har det gjorts en film om att avrätta en äkta, nu levande statschef, så reaktionerna var väntade. I december 2014 hackades Sony i ett försök att stoppa ”The Interview”. Trots detta visades filmen i diverse medier efter hårda påtryckningar från bland annat flera kända filmskådisar och Barack Obama. Viktigt för yttrandefriheten, men det hade verkligen kunnat vara en bättre film som alla kämpade för. James Franco och Seth Rogen tävlar om att leverera tröttsam dialog och platta skämt om sex, kiss och bajs i nästan två timmar. Bortsett från ett fåtal lustiga ögonblick är detta fullständigt substansbefriat utan sting eller intelligens. Två stjärnor.

Seth Rogen;James Franco;Randall Park ANNIE ANNIE ANNIE
<
>

Filmen kan mycket väl vara kuriosa som passar i filmsamlingen och i så fall är Blu-ray-utgåvan mycket bra. Här finns ett överflöd av extramaterial och allt presenteras med snygg bild och ett prickfritt ljudspår.

The Interview

• Release: 13 april 2015
  • Regi: Seth Rogen