: The Imitation Game

Norske regissören Morten Tyldum har gjort som många andra skandinaviska filmskapare före honom och tagit chansen att göra film i Hollywood efter att ha gjort succé i hemlandet. Som tur är har resultatet blivit en mycket bra film som redan belönats med lovord och utmärkelser.

Publicerad 2015-05-04 - 14:27
The Imitation Game

En vinterdag 1952 tog sig brittiska myndigheter in i matematikern, krypteringsexperten och krigshjälten Alan Turings (Benedict Cumberbatch) hem för att undersöka ett inbrott. Helt överraskande slutade det med att vetenskapsmannen arresterades. Han anklagades för grov oanständighet eftersom homosexualitet var kriminellt. Myndigheterna var helt ovetande om att mannen de arresterat var självaste pionjären inom modern datateknik. Turing låg bakom en stor bragd under andra världskriget: tillsammans med en grupp som bestod av studenter, språkvetare, schackmästare och underrättelseagenter lyckades han knäcka Hitlertysklands så kallade olösliga koder och avlyssna viktiga order som krypterats av tyska krigsmaktens avancerade Enigma-maskiner.

The Imitation Game är Morten Tyldums första film utanför Norge. Han fick chansen att visa vad han gick för i Hollywood efter stora framgångar med bland annat Huvudjägarna 2011. Tyldum har definitivt tagit vara på tillfället och regisserat en oerhört stark film som bygger på den sanna historien om Alan Turing. Filmen har också fått mycket beröm från kritiker och biopublik. The Imitation Game nominerades till hela åtta Oscar och vann för bästa bearbetade manuskript. Den har dessutom vunnit fler än trettio andra utmärkelser och ligger på topp 250-listan på IMDB.

The Imitation Game_10

The Imitation Game är ett klassiskt stycke konventionell filmberättelse som inte utmärker sig särskilt jämfört med andra motsvarande produktioner i genren. Det som gör den så speciellt bra är den otroliga historien om Alan Turing och den eminenta prestationen från skådespelaren Benedict Cumberbatch som spelar honom. Cumberbatch spelar med stor intensitet och trovärdighet och bär upp hela filmen på egen hand. Det är både imponerande och rörande, och förväntningarna på hans framtida filmer och TV-serier blir inte direkt mindre. Keira Knightley ska också ha beröm för sin roll som Joan Clarke, kvinnan som gifte sig med Turing. The Imitation har massor av andra kvaliteter också: bra foto, klippning, filmmusik och produktionsdesign, som alla belönades med oscarsnomineringar. Sammantaget en stark och underhållande film som förtjänar sin publik och sina lovord. Fem stjärnor.

THE IMITATION GAME IG_05692 IG_02630 IG_01774 IG_01309 IG_05318 THE IMITATION GAME IG_02611
<
>