Recension: The Equalizer 2

Tunn vigilant

Uppföljaren med den stenhårda, ensamma vigilanten lever tyvärr inte upp till originalet.

Publicerad 2019-01-25 - 16:08
The Equalizer 2

Löst baserad på en TV-serie från 1980-talet gjorde Denzel Washington 2014 rollen som Robert McCall. En pensionerad, förmodad död, agent med extrema talanger: underrättelseanalys, närstrid och brutala dödsmetoder. Han får dagarna att gå genom att köra taxi, läsa tung litteratur och hjälpa människor i grannskapet som befinner sig i nöd.

När dottern till hans favoritbokhandlare blir kidnappad reser han till Turkiet och tar hand om saken. McCall är en rakt igenom god man, fast ibland med tvivelaktig moralisk kompass – han är mannen som anklagar, dömer och verkställer utan rättegång och/eller motargument. En handlingens man. När sedan hans enda vän, Susan (Melissa Leo), dödas under ett uppdrag i Bryssel, river han upp himmel och helvete för att ta livet av gärningsmännen.

Låt det vara sagt med en gång: det är en fröjd att se Denzel Washington som stenhård enstöring i fysiska, elegant koreograferade slagsmålsscener när han slår sönder allt från bortskämda slynglar till hustrumisshandlare och cyniska mördare. På hemmafronten försöker den goda samariten hjälpa en ung afroamerikan som hamnat i en tvivelaktig gängmiljö. Problemet med The Equalizer 2 är den tämligen förutsägbara, klyschiga och extremt icke-trovärdiga historien.

Särskilt filmens skurkars beteenden är svåra att acceptera, allting känns för konstruerat och långsökt. Även parallellhandlingen om pojken som hamnat snett är ointressant och blir för klichéaktig. Då var hans förhållande till Chloë Graze i den första filmen mycket mer tillfredsställande. Tvåan är absolut en sevärd, fast lite tråkig, actionfilm, men inte mer än så. 3 stjärnor.

<
>
(Foto: Universal/Sony)

Om själva filmen inte är helt lyckad så finns det inget att klaga på när det gäller 4K-skivans tekniska kvalitet. En felfri bild med utomordentlig skärpa, svärta, djup och naturliga färger. Det häftiga surroundspåret (Dolby Atmos) träffar som en knytnäve i magen när Washington sätter igång med sina kampsportsfärdigheter! I bonusmaterialet hittar vi ett par utelämnade scener, trailers, intervju med Washington (som berättar om sin första uppföljare), två dokumentärer och en fascinerande ”bakomfilm” som man kan växla till medan man tittar på filmen.

The Equalizer 2

• Release: 21/01/19
  • Regi: Antoine Fuqua