Recension: The Big Short

Hur kunde jättebanker kollapsa totalt 2008? Här får vi en se den skrämmande bakgrunden.

Publicerad 2016-06-01 - 04:00
The Big Short

Adam McKays film The Big Short är en ”finanskris for dummies”, berättad med intelligens, ironi, föredömligt enkla grepp och ett knippe toppskådespelare som porträtterar verkliga och intressanta karaktärer.

Vi vet alla att en stor del av orsaken till den obegripliga bankkollapsen 2008 var övernitiska banker som beviljade stora bolån till personer som uppenbarligen inte kunde använda dem. Detta, plus en rutten finanskultur och en alltför oreglerad marknad, ledde till att tiotusentals miste sina jobb och hem – samtidigt som ett fåtal som spekulerade i bolånekollapsen blev lika rika som Krösus.

Vi får lära känna über-nörden och sifferälskaren (autistiska?) Burry (Christian Bale), den pessimistiska och ständigt förbannade alternativa fondförvaltare Baum (Steve Carell), ”playboy-förvaltaren” Vennett (Ryan Gosling) samt två finansvalpar som får nys om något otrolig och tar hjälp av den tillbakadragna Rickert (Brad Pitt). Samtliga anar konturerna av vad som håller på att hända och satsar enorma summor på marknaden. Först blir de hånade och hotas med uppsägning, men så småmingom blir det jackpot – bostadsmarknaden kollapsar 15 september 2008.

På många sätt och vis är The Big Short en mycket ovanlig film, den berättar en historia som skulle vara för upprörande för att vara sann, och de vi sitter och hejar på i slutändan är egentligen personer som sitter och satsar alla sina pengar på att finanssektorn ska gå åt skogen så att tiotusentals människor blir av med sina hem. Allt är berättat som en fascinerande tragikomedi, med kända personer som förklarar alla de svåra termerna – och det fungerar utmärkt.

The Big Short_8 Cybernatural The Big Short_6 The Big Short_5
<
>
The Big Short

Här finns det med andra ord inga hjältar, bara en gråskala som avgör hur stora skurkar alla är. En oerhört lyckad film med en toppenroll av (framför allt) Christian Bale, plus Gosling och Carell i högform. En riktig ögonöppnare om vår nutidshistoria. Rekommenderas till alla! Fem starka stjärnor.

Soundtracket (DTS:X) imponerar storligen och bemästrar de många övergångarna från hög musik till dämpad dialog. Bildkvaliteten är bra, men inte mer än så. Lite för bleka färger och en skärpa som inte direkt gnistrar sänker betyget.

The Big Short

• Release: 30 maj 2016
  • Regi: Adam McKay