Recension: The Autopsy of Jane Doe

Obehagligt skrämmande!

Härlig, klassisk rysare men verkligen inget för känsliga själar.
Karakter
Rysare
The Autopsy of Jane Doe
Annons
Annons
forfatter

Trolljägaren satte den norske regissören André Øverdal på kartan i Hollywood och eftersom spänningskungen Stephen King har höjt honom till skyarna på Twitter för The Autopsy of Jane Doe ser hans framtid som regissör synnerligen ljus ut. Och det är verkligen en mycket bra film han åstadkommer som sin första Hollywood-produktion.
I en helt genomsnittlig amerikansk småstad anländer polisen till ett makabert massmord på en familj och en ung, vacker kvinna. Mannen och hustrun hittas sönderskjutna med hemska skador och extremt blodiga men den okända kvinnan, ”Jane Doe” (Olwen Catherine Kelly), ligger begravd i källaren. Tillsynes orörd och oskadd – men stendöd. Den lokala sheriffen (Michael McElhatton) begär en snabb obduktion innan pressen kastar sig över honom. Jobbet går till far och son Tilden (Brian Cox och Emilie Hirsch).

 

https://www.youtube.com/watch?v=mtTAhXuiRTc

Tilden har jobbat som privat rättsmedicinare i mer än 40 år. I källaren i sitt eget hem obduceras lik på samma vardagliga sätt som vi andra läser en bok. Men ”Jane Doe” är så långt från normal man kan komma. När hon skärs upp (och tro oss, här utelämnas inga detaljer!) görs det ena morbida fyndet efter det andra. Kroppen är uppenbarligen bestialiskt misshandlad och stympad – men från utsidan ser det ut som hon är helt orörd och bara sover. När lamporna börjar blinka, dörrarna knarrar och ”skuggor” visar sig i speglarna i det gamla huset, är goda råd dyra.
Øverdal har regisserat en förträfflig rysare, som visserligen stöder sig på de klassiska elementen från bra skräckfilmer med studsa-ur-soffan-hoppa-skräck, creepy musik, mörka källare och en allmän klaustrofobisk känsla. Men på samma gång har den en ganska så intrikat lösning på en otrolig mordgåta. Den morbida gåtan löses bokstavligt talat lager för lager när de skär sig djupare in liket.
Brian Cox är enastående som den ytterst erfarna obducenten och Emilie Hirsch porträtterar ungdomlig otålighet och nyfikenhet på ett övertygande sätt. Genidraget är att snudd på hela filmen utspelas mellan obduktionsrummets fyra väggar – vi känner oss lika instängda som Cox & co. Slutet är ett antiklimax med lite väl konstruerad förlösning, men så länge din mage tål den kommer Jane Doe att skrämma skiten ur dig! 5 stjärnor.
Ljudet (DTS 5.1) och bilden är genomgående bra, dock lite för mycket brus i en del mörka scener. Tyvärr inget bonusmaterial.

 

Annons
picture1
<
>
.
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

Blu-ray
Release: 27 mars 2017
Regi: André Øverdal
Med: Brian Cox, Emile Hirsch, Ophelia Lovibond, Michael McElhatton, Olwen Catherine Kelly, Jane Perry
Genre: Rysare
Land: USA
År: 2016
Längd: 1:26

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Harrison Ford-filmen från 1986 gör comeback som TV-serie.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.