The Amazing Spider-Man 3D

Bara fem år efter Tobey Maguire och Sam Raimi lade den röda dräkten på hyllan har det blivit dags för en ny vända. Varför – bortsett från pengar – är osäkert, men resultatet är en sevärd film.
The Amazing Spider-Man 3D

Unge Peter Parker är fortfarande nörden som mobbas av tuffingarna i skolan och ignoreras av flickorna – framför allt vackra Gwen (Emma Stone) som den här gången är ”stand-in” för Mary Jane. Parker är även denna gång duktig i skolan, saknar vänner och är ganska så omogen. Tonåringen har ett ganska så ansträngt förhållande till sin farbror (Martin Sheen) och faster (Sally Field) och har problem med att lägga barndomen bakom sig efter förlusten av sina föräldrar. Med andra ord: här finns inga större skillnader mot förra trilogin. Däremot har regissören (som lustigt nog heter Webb!) lagt lite större tonvikt på enkel komik och ett större fokus på Parkers traumatiska barndom.

Vi tyckte – och tycker fortfarande – att Tobey Maguire var som klippt och skuren för rollen som Spider-Man, men Andrew Garfield är inte alls något dåligt substitut. Han är lika tunn och gänglig och passar utmärkt som krasslig tonåring som har problem med självförtroendet och fängslas av tanken på hämnd – samtidigt som han växer med uppgiften. Webb fångar denna tvetydighet på ett bra sätt, däremot lyckas han inte lika väl med den övergripande handlingen i just den här filmen, där en forskare (Rhys Ifans) förvandlas till en stor ödla när han försöker få tillbaka sin arm, och som har en så diffus och märklig plan att man tappar hakan – den här ärkeskurken är varken tillräckligt intressant eller skapar bra actionscener. Med en bättre handling och en mer intressant kärlekshistoria kan det här bli bra framöver, men än så länge rekommenderar vi Spider-Man (2002) före The Amazing Spider-Man!

Sällan har vi sett 3D-tekniken så väl utnyttjad som här. När vår rödklädde hjälte svingar sig fram från skyskrapa till skyskrapa på New Yorks gator ger 3D en läcker extra dimension – när Spider-Man tar sats från toppen av skyskraporna och tittar ner på alla ”myror” på marken nedanför, sugs vi in i skärmen. Härligt! Däremot drar vi av en stjärna för att bilden genomgående är för mörk. Ljudet är däremot en trist historia – inte direkt dåligt, men i halsbrytande actionscener smälter ljuden ihop och beslöjar all häftig action. Oerhört frustrerande i en så här actionpackad film.

Extramaterialet är föredömligt och omfattande: bland annat kommentatorsspår, borttagna scener, stillbilder, en väldigt kul interaktiv ”3D-skola” med regissören, fokus på stunts och en rejäl 90-minuters bakomfilm.

• Release: 7 november 2012
  • Regi: Marc Webb
  • Med: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Denis Leary, Martin Sheen, Sally Field