: Taken 3

I två filmer har Liam Neeson imponerat som den hårtslående antihjälten som till varje pris skyddar sin familj. Men det tredje kapitlet är en enda långtråkig dussin-action.

Publicerad 2015-04-30 - 15:30
Taken 3

Första vändan med Taken (2008) befäste Liam Neeson som åldrande men vital actionhjälte när han desperat och effektivt sätt försökte rädda sin kidnappade dotter i Paris. Det var inte direkt någon originell film, men den skilde sig från mängden genom att den hade en ihållande nerv och äkthetskänsla. Uppföljaren i serien var inte dålig, men inte en lika frisk fläkt. Den tredje filmen har ”It ends here” som tagline. Som tur är, säger vi!

Den här gången måste Neeson rädda sig själv eftersom han blir huvudmisstänkt för mordet på sin fru. Handlingen är så långsökt och ”billig” att vi skäms i biosoffan. I stället för att bygga upp en thriller-aktig spänningskurva vräks det på med mediokra biljakter och actionscener som det går tretton på dussinet av. Skurkarna i Taken 3 är extremt karikerade (”elaka” östeuropéer och ryssar) och allt är fullständigt förutsägbar. Enda ljusglimten är Forest Whitaker som udda kriminalpolis. Hade det inte varit för bra skådespeleri av Neeson och Whitaker så skulle det ha luktat billig B-film lång väg. Och nej, LA är definitivt inte en lika spännande kuliss som Paris och Istanbul. Det räcker nu, Neeson! Två stjärnor.

Taken_3_5 Taken_3_4 Taken_3_3 Taken_3_2
<
>

På Blu-ray är den tekniska kvaliteten en besvikelse. Bilden är bitvis väldig grov och ljudspåret saknar helt tryck i basen. Som bonusmaterial får vi ett par utelämnade scener, bloopers och sex minidokumentärer.

Taken_3_1

Taken 3

• Release: 11 maj 2015