Recension: Superhjältarna 2

Håller igång

Superhjältarna 2 plockar upp tråden där den första filmen slutade. Fortfarande stabil underhållning, men definitivt inte nydanande.
Karakter
Familj
Superhjältarna 2
Annons
Annons
forfatter

Hela 14 år har gått sedan vi lärde känna den speciella superhjältefamiljen i Disney/Pixars hyllning till superhjältarnas guldålder. Nu är de här igen och inte en dag har gått – och inte har de utvecklats ett dugg heller.

Den ärkeamerikanska kärnfamiljen består av Mr Incredible (Craig T. Nelson), Elastaflickan (Holly Hunter) och deras tre barn – alla med speciella superkrafter. Filmen utspelas 1962 och följer familjen när de är tvungna att gå undercover eftersom superhjältar blir förbjudna. Nu försöker de ännu en gång att rentvå sin yrkeskårs namn och bli legaliserade. Det rika syskonparet Deavor sätter igång en kampanj där Elastaflickan ska ge världen ett nytt och bättre intryck av de utskällda superhjältarna.

Även denna gång står Brad Bird för både manus och regi, och fortsätter historien där den slutade. Men mycket har hänt på superhjältefronten sedan dess, vi har bland annat fått se ett antal självironiska och nostalgiska superhjältefilmer. Bird insisterar på att världen har stått stilla och historien ger oss väldigt lite att sätta tänderna i. Filmen räddas dock av extremt charmiga karaktärer, kul repliker och en otroligt läcker retro-animering.

(Foto: Walt Disney)

När Elastaflickan får i uppdrag att rädda världen, med en alldeles för förutsägbar och ofta haltande handling, blir Mr Incredible ensam-pappa med ansvar för tre krävande barn – i synnerhet familjens minsting kräver (oväntat) mycket uppmärksamhet. Kul scener i en annars inte särskilt utmanande film. Sammantaget är detta ett trevligt, smånostalgiskt återseende av charmiga karaktärer, men definitivt inte någon ”nödvändig” film. Fyra svaga stjärnor.

Annons
<
>
(Foto: Walt Disney)

Kvalitetsmässigt är Disney-utgåvan mycket tillfredsställande. Maxpoäng för bilden och dess skarpa, naturliga färger utan brus och med förträfflig kontrast. Surroundljudet (DTS 7.1) är detaljerat och exakt men saknar lite tryck i krävande scener – vilket det tyvärr är ont om i Disney-filmer, även om det inte är lika påfallande här. Bonusmaterialet lär ge dig det mesta du behöver, inklusive kommentatorsspår, utelämnade scener, trailers, minidokumentärer och en längre dokumentär med intervjuer.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 3/12/18
  • Regi: Brad Bird
  • Med: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Sarah Vowell, Huck Milner, Caherine Keener, Eli Fucile, Bob Odenkirk, Samuel L. Jackson
  • Genre: Familj
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 1:58
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.