: Stretch

Patrick Wilson får stryk, och sedan ännu mer stryk, i en komedi som kämpar hårt för att verka viktigare än den egentligen är.

Publicerad 2015-06-24 - 12:46
Stretch

Att livet i Los Angeles minsann inte är någon dans på rosor och att staden är fylld till brädden av desillusionerade människor med krossade drömmar, har vi lärt oss av otaliga filmer. Limousin-föraren Stretch (Wilson) är perfekt som den här stereotypen, men när han träffar den synnerligen excentriske mångmiljonären Karos (Chris Pine) ser han ljuset i slutet av tunneln – eller?

Vi som minns den oerhört eleganta och subtila actionthrillern Collateral för ett par år sedan kommer att se flera likheter i Stretch. Huvudpersonen kör runt den självdestruktive miljonären (med polisen i hälarna) i LA på kvällen och natten. Men medan Jamie Foxx försökte rädda livhanken i Collateral så hoppas Stretch rädda undan tillräckligt med pengar för att starta ett nytt liv.

Stretch_3

Det är förfriskande att se stenansiktet och affischpojken Chris Pine (Star Trek) som helgalen och skäggig storsvindlare. Och Ed Helms, som Stretchs dåliga samvete, bjuder på filmens sarkastiska höjdpunkt. Men som 90-minuters spelfilm blir det tramsigt och för ojämnt och långsökt för att vi ska orka hänga med. Många kul scener och otroligt bra cameo-roller från Ray Liotta (med mycket självironi!) och The Hoff, men tyvärr måste producenterna absolut dra ut den osammanhängande historien i det absurda och uttröttande. 3 stjärnor.

Stretch_6 Stretch_4 Stretch_5
<
>