Recension: Straight Outta Compton

Tack vare ovanligt bra casting och en fascinerande bakgrundshistoria har Straight Outta Compton blivit en bra film i genren.

Publicerad 2016-02-15 - 10:24
Straight Outta Compton

Filmen berättar historien om hur hiphop-gruppen N.W.A. tog sig från gatorna i Compton hela vägen till toppen av musikbranschen i slutet av 1980-talet och början av 90-talet. Vi följer legendariska artister Ice Cube (O’Shea Jackson Jr.), Dr. Dre (Corey Hawkins) och Eazy-E (Jason Mitchell) i deras upp- och nedgångar och deras kamp mot myndigheterna och varandra. Vi får en glimt av en revolution som vi fortfarande ser effekterna av idag.

Straight Outta Compton är regisserad av F. Gary Gray (The Italian Job) och har definitivt blivit en lyckad genrefilm. Det tekniska utförandet är stabilt och stilsäkert, man har lyckats återskapa både tidsandan och passande uttryck. Manuset är välskrivet, och belönades med en Oscar-nominering, men det är ändå castingen som imponerar mest – och är en viktig faktor i processen att skapa trovärdiga karaktärer som förstärker berättelsen. Sammantaget en bra och underhållande film, men den har sina narrativa brister. Särskilt i hur ramberättelsen byggs upp, den gapar över för mycket när det gäller rapparnas otroliga historia. Men detta är ändå mycket bra gjort. Fyra starka stjärnor.

Straight Outta Compton Straight Outta Compton Straight Outta Compton Straight Outta Compton
<
>