Recension: Star Wars: The Last Jedi

Klassisk stjärnornas krig

”Musse Pigg” förvaltar Star Wars-arvet med respekt och levererar ännu en klassisk film om kampen mellan gott och ont.
Karakter
Äventyr
Star Wars: The Last Jedi
Annons
Annons
forfatter

För andra gången serverar Disney en officiell Star Wars-film, den första (The Force Awakens) med J.J. Abrams i registolen gav oss tillbaka den gamla hederliga Star Wars-känslan. En modern sci-fi-klassiker i ”vintage”-inpackning. Med andra ord var förväntningarna skyhöga på uppföljaren, den åttonde filmen i sagan – och vi blir inte besvikna!

Handlingen fortsätter där vi lämnade våra hjältar förra gången. Rey (Daisy Ridley) har sökt upp den gamla Jedimästaren Luke Skywalker (Mark Hamill), som lever tillbakadragen i sin ensamhet. Han har blivit en gammal, desillusionerad surpuppa som nästan tappat tron på Kraften. Samtidigt kämpar motståndsrörelsen, ledd av en åldrande prinsessa Leia (avlidna Carrie Fisher), med deras sista trupper som är omringade av Kylo Ren (Adam Driver) och den über-onda Snoke.

Till skillnad från megastjärnan Harrison Ford fick inte Mark Hamill inte mycket till karriär efter de ursprungliga Star Wars-filmerna, men här gör han en respektabel och efterlängtad comeback som den sista Jedin. Lyckligtvis har filmmakarna inte gått i fällan och låtit alla imponerande specialeffekter överskugga den mänskliga aspekten.

Handlingen bjuder inte på några stora överraskningar, det här är i stort sett ”samma” som vi har sett tidigare på den här fronten – men det fungerar verkligen!  Filmen är fullproppad av handling, har ett färgstarkt och intressant persongalleri, samt en fin dramaturgi och en fantastisk blandning av både skratt och mörker.

Annons

Last Jedi är den längsta filmen hittills i sagan, kanske lite väl lång. Sekvensen med antihjältarna som tar en omväg till rymdversionen av Monte Carlo har en del småroliga ögonblick men förstör handlingens utveckling.

Summa summarum gör Rian Johnson ett riktigt respektabelt regijobb, och ett fräscht och småfräckt manus bjuder på massor av popcornunderhållning samtidigt som allting balanseras med allvar och dramatiskt mörker. Med många små grepp lyckas de förnya franchisen, samtidigt som det bästa bevaras. 5 stabila stjärnor.

4K-versionen är en av Disneys första i Skandinavien och verkligen ingen besvikelse! Den bjuder på gnistrande bildkvalitet, helt utan brus och med knivskarp kontrast, naturtrogna färger, detaljer även i de mörkaste scenerna. En fullträff! Ljudspåret (DTS 7.1) håller lika hög klass. Dessutom är 4K-utgåvan fullpackad med ”allt” bonusmaterial du kan tänka dig. En referensrelease!

<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

Release: 16 april 2018 Regi: Rian Johnson

Med: Daisy Ridley, John Boyega, Mark Hamill, Adam Driver, Carrie Fisher, Oscar Isaac, Domhnall Gleeson

Genre: Äventyr

Land: USA

År: 2017

Längd: 2:32

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Harrison Ford-filmen från 1986 gör comeback som TV-serie.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.