Recension: Spionernas bro

Med hjälp av gamla vänner och ett par nya bekanta har Steven Spielberg gjort en av sina bästa filmer de senaste femton åren. Bridge of Spies är förförisk filmberättelse som känns både aktuell och uppdaterar en spännande och intressant historia.

Publicerad 2016-04-19 - 10:45
Spionernas bro

Steven Spielberg har regisserat Bridge of Spies, som är inspirerad av den sanna och otroliga historien om försäkringsadvokaten James Donovan (Tom Hanks). Av misstag hamnar han i centrum för viktiga händelser under kalla kriget när han får i uppdrag av CIA att förhandla om frisläppandet av en amerikansk pilot som fångats på rysk mark.

Handlingen börjar i slutet av 1950-talet när förhållandet mellan USA och Sovjetunionen är som sämst. FBI arresterar Rudolf Abel (Mark Rylance) för att vara en rysk spion som bor i New York och den berömde advokaten Donovan blir ombedd att representera Abel i den amerikanska domstolen. Donovan har lite erfarenhet av sådant arbete men tar motvilligt fallet för att garantera rättssäkerheten för alla, oberoende av nationalitet, trots att han blir en extremt impopulär offentlig person på kuppen.

Bridge of Spies
Bridge of Spies

I mer än fyrtio år har Steven Spielberg varit en av de största rösterna inom amerikansk film och han har levererat en hel rad sevärda storfilmer. Ändå har han inte varit på topp de senaste åren, bortsett från med Lincoln 2012. En annan höjdpunkt i karriären kommer från 2002: Catch Me If You Can. Då använde han sig av Tom Hanks, precis som i Saving Private Ryan (1998) och The Terminal (2004).

Bridge of Spies
Bridge of Spies

Hanks i huvudrollen har definitivt höjt kvaliteten på de här filmerna och samma sak kan sägas om Bridge of Spies. Med stor närvaro och medmänsklighet väcker han intresset för filmen på ett helt speciellt sätt. För övrigt är det inte bara Tom Hanks som imponerar. Mark Rylance är utsökt i rollen som Abel och belönades också helt välförtjänt med en Oscar för bästa manliga biroll. Spielberg har dessutom använt sig av sin trofaste fotograf Janusz Kaminski, som också har filmat alla ovan nämnda filmer. Han gör ett eminent arbete och tillför en hel del till slutresultatet, och trots att han redan har två statyetter så är det konstigt att han inte blev nominerad till en Oscar för sjunde (!) gången.

Bridge of Spies
Bridge of Spies

Förutom skådespelarna och fotot är det viktigt att lyfta fram det lysande manuset som är författat av Matt Charman tillsammans med bröderna Coen. Det är ovanligt välskrivet och det var ingen överraskning att det också nominerades till en Oscar.

ST. JAMES PLACE BRIDGE OF SPIES BRIDGE OF SPIES BRIDGE OF SPIES ST. JAMES PLACE BRIDGE OF SPIES BRIDGE OF SPIES
<
>
Bridge of Spies

Ändå råder det ingen tvekan om att den mesta av äran måste ges åt Spielberg. Med stram regi och överblick har han gjort en superstark thriller som påminner om kylan i det förflutna, samtidigt som den känns högaktuell med tanke på dagens fruktan-kultur. Trots att Spionernas bro svajar till ibland och använder sig av en del simpel symbolik så belönas den med fem stabila stjärnor.

Filmen kan i allra högsta grad rekommenderas på Blu-ray. Man får en fin dos extramaterial och den tekniska presentationen är exceptionellt bra. En tjusig bild och ett felfritt ljudspår i DTS 7.1. Köp!

Spionernas bro

• Release: 4 april 2016
  • Regi: Steven Spielberg