Recension: Spider-Man: Far from Home

Charmig snällkille

Spidey är tillbaka, och i sin charmigaste version hittills.
Karakter
Action
Spider-Man: Far from Home
Annons
Annons
forfatter

Det är bara att konstatera, en gång för alla, att Spider-Man är den mest lyckade rebooten av en franchise, och Tom Holland är tveklöst den bästa skådespelaren som har iklätt sig de tighta, röda trikåerna.

Med Spider-Man: Far from Home påbörjar Disney ett nytt kapitel i Marvel-sagan. Efter den spektakulära Endgame tidigare i år, där majoriteten av jordens befolkning hade försvunnit i tomma luften, och flera av superhjältarna tackade för sig, befinner vi oss i en ny era. Människorna har återvänt från ”blippet”, fem år senare men lika unga som när de försvann. Jorden borde nu, uppenbarligen, vara en säker plats, och Peter Parkers klass ska åka på en historieresa till Europa – där allt känns tryggt och ofarligt …

Djungeln av skyskrapor på Manhattan har alltid varit Spider-Mans hemmaplan, så det är en frisk fläkt att se honom försöka förhindra mosandet av att den pittoreska Rialtobron i Venedig, Tower Bridge i London och gamla staden i Prag – allt för att bekämpa de fem elementen, med god hjälp av nykomlingen Mysterio (Jake Gyllenhaal).

Läs också
The A-Team på speed! Vad får du om du ger adrenalinknarkaren Michael Bay en obegränsad budget och helt fria tyglar? En av tidernas dummaste och mest bergochdalbane-mättade filmer.

Holland är ett fynd som den osäkre, lätt klumpige tonåringen som blir överväldigad av sina superkrafter och star struck när han träffar andra superhjältar. 16-åringen känner sig absolut inte redo för uppgiften, han vill hellre ägna Europa-resan åt att uppvakta MJ (Zendaya). Han är en karaktär som helt är i Stan Lees anda.

Det som är befriande med filmen är att skaparna har haft så pass mycket självinsikt att de har modet att ironisera över sin egen pompösa genre, superhjältefilmer. Inte minst när Mysterio håller ett inspirerande tal och avslöjar de långsökta fånerierna, de vulgära dräkterna och alla överdrifter i sin egen filmvärld. Spot on!

Annons
(Foto: Sony/Universal)

Dialogen är rolig och lekfull, och kan till viss del påminna om en high school-film med hafsig och ironiserande humor, fast med djupare karaktärer. Allting börjar ganska så ordinärt, men halvvägs gör filmen en smart vändning som andas nytt liv i en utsliten genre. Actionscenerna är, självfallet, storslagna och imponerande, men de håller inte på ”i det oändliga” i tråkiga utmattande strider mellan det goda och det onda. Kemin mellan Holland och Zendaya är perfekt, på gränsen till gullig, och vi får se ett helt koppel av starka biroller från Jon Favreau, Samuel L. Jackson och Marisa Tomei.

Inte direkt nydanande, och en handling som är full av hål, men ändå den klart roligaste och mest ”äkta” superhjältefilmen sedan Iron Man (2008). 4 extremt stabila stjärnor till vår klibbiga vardagshjälte som vi gärna ser mer av.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 18 november 2019
  • Regi: Jon Watts
  • Med: Tom Holland, Zendaya, Jake Gyllenhaal, Samuel L. Jackson, Jon Favreau, Marisa Tomei, Jacob Batalon
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Längd: 2:09
  • Betyg: 4
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.