Recension: Solo: A Star Wars Story

Solo-race med Han Solo

En godkänd seans om Han Solos förflutna.
Karakter
Sci-Fi
Solo: A Star Wars Story
Annons
Annons
forfatter

Disney ligger definitivt inte på latsidan! När det avslöjades att de hostat upp 35 miljarder (!) för Star Wars-rättigheterna så konstaterades snabbt att Stars Wars-filmernas frekvensen skulle öka rejält, inklusive spinoff-filmer. Den första sådan (Rogue One) kom 2016 och var en film som introducerade helt nya karaktärer i en galax långt, långt borta. Solo är däremot berättelsen om en av de mest berömda och charmiga Stars Wars-karaktärerna: Han Solo.

Glimten i ögat

Harrison Ford blev megastjärna efter sin roll som Han Solo i de tre ursprungliga Star Wars-filmerna, en cowboy som hade sina egna regler och hederskodex, som hade de saftigaste replikerna och glimten i ögat. För oss grabbar som växte upp på 1980-talet var det Han Solo vi ville vara, inte den lite tråkiga och korrekta Luke Skywalker.

Filmen Solo: A Star Wars Story handlar om Han Solos förflutna. Den har fått det aningen udda epitetet ”den enda Star Wars-filmen genom tiderna som inte har tjänat ihop vad den kostat”. Det beror nog inte främst på filmens kvaliteter utan på att publiken förmodligen börjar bli lite mätt på Star Wars-filmer. Och så bör det tilläggas att filmen känns märkligt neutral.

Rags to Riches

På den medfarna industriplaneten Corellia möter vi den unga Han Solo (Alden Ehrenreich) som drömmer om ett bättre liv på en annan planet med sin flickvän Qi’ra (Emilia Clarke). Tyvärr går flyktplanen åt helvete, de två kommer ifrån varandra och Solo (som egentligen inte heter Solo) låter sig värvas av imperiet för att få tillbaka till sin kärlek. Ännu en gång går planerna snett, han träffar skojaren Beckett (Woody Harrelson) och hamnar i ett tjuvgäng som har stora planer på att stjäla superbränsle.

Annons

Filmens svagaste punkt är utan tvekan handlingen. Historien är ovanligt lite originell och många av scenerna är rena rama déjà vu från tidigare Star Wars-filmer. Dessutom präglas produktionen av många manusomskrivningar och ett regissörsbyte halvvägs (vilket också fick budgeten att spränga sina ramar). Resultatet är lite för många nästan fristående scener som inte riktigt hänger ihop och en haltande dramaturgi. Men om du är ett Star Wars-fan så lär du ändå uppskatta det uppsluppna rymdäventyret.

Han Solo (Alden Ehrenreich) (Foto: Walt Disney)

Uppsluppen humor

Solo är mycket mer avslappnad än den vanliga Star Wars-serien, humorn är fräschare, småfräck och sarkastiska kommentarer kommer som pärlor på ett snöre – helt i Han Solos anda, även om Ehrenreich inte är lika säker i rollen som Harrison Ford var. Han är charmig, men det känns som om han försöker lite för mycket. Woody Harrelson är däremot en fullträff som helt korrupt småskurk, och Donald Glover glimtar till som tidernas mest avslappnade Lando Calrissian. Emilia Game of ThronesClarke är självsäker och övertygande i rollen som Qi’ra, men karaktären utnyttjas märkligt dåligt i historien.

Solo: A Star Wars Story ger oss många fina bakgrundsögonblick om en av de mest intressanta karaktärerna, men lyckas aldrig helt bli kvitt Star Wars-formeln. Humorn är aldrig långt borta, men kan kännas lite framtvingad – framför blir ”rödstrumperoboten” L3-37 bara enerverande efter ett tag. Vi får se ett par snygga actionscener och många klassiska Star Wars-ögonblick, men finalen, där alla-lurar-alla-för-femtioelfte-gången, håller inte. Disney borde ha tagit ett par vändor till med manuset innan inspelningen började. Fyra svaga stjärnor.

4K-versionen har en bildkvalitet som absolut inte matchar de bästa utgåvorna. Bilden är genomgående för mörk, grötas ihop och har överraskande livlösa färger. Ljudspåret (Dolby Atmos) är häftigt och detaljerat, men för lågt inspelat (en uppenbar svaghet hos Disney-filmer). Bonusmaterial innehåller utelämnade scener, intervjuer med skådespelarna och regissören samt åtta minidokumentärer om allt från Millenium Falcon till tågrånet.

<
>
(Foto: Walt Disney)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 24/9/18
  • Regi: Ron Howard
  • Med: Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Donald Glover, Thandie Newton, Paul Bettany
  • Genre: Sci-Fi
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 2:15
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.