Recension: Snowden

Skurk eller hjälte?

Är Edward Snowden en folkhjälte eller en klassisk landsförrädare? Oliver Stone presenterar sin version.

Publicerad 2017-02-13 - 13:33
Snowden

Ända sedan 2013 när Edward Snowden smugglade ut – och överlämnade till pressen – tiotusentals dokument och bevis på att den amerikanska regeringen massövervakade den egna befolkningen plus vänner och fiender, har världen haft en delad bild av visselblåsaren. Är han en spion och landsförrädare som har svikit sitt land eller är han en folkhjälte som borde få Nobels fredspris?

Det ska sägas på en gång att det inte råder några som helst tvivel om vilken sida Oliver Stone står på, och precis som i nästan alla hans filmer så finns en tydlig politisk agenda. Men för att vara Oliver Stone så framställer han Snowden-affären på ett relativt neutralt sätt. Faktiskt lite väl neutralt, tycker vi.

Den tvättäkta patrioten Ed Snowden ville redan som ung tjäna sitt land och i filmen berättar han att det var 9/11 som gjorde att han ansökte om att få utbilda sig till elitsoldat. Tyvärr var det lite si och så med fysiken, så utbildningen inriktades i stället mot spionage och underrättelseverksamhet. I egenskap av kursetta fick han bra jobb på CIA och blev snabbt involverad i det omfattande system för övervakning som infördes efter 9/11. En övervakning som i praktiken innebar att CIA, FBI och NSA kunde läsa alla medborgares e-post, bloggar, Facebook-uppdateringar och SMS, lyssna på alla telefonsamtal och komma åt privata datorer – även om det inte fanns någon misstanke om brott. Ju längre Snowden höll på med detta desto svårare blev det att acceptera, och för fyra år sedan kontaktade han pressen och blev så småningom politisk flykting i Ryssland.

Stone ger oss ibland en nästan banal förklaring av nackdelarna med att leva i ett övervakningssamhälle. Ibland när Snowden pratar (oftast med sin flickvän Lindsay (Shailee Woodley)) känns det nästan naivt och väääldigt pedagogiskt. Och det gör att illusionen om att detta är en dokumentär förstörs. Dessutom fokuserar filmen alldeles för mycket på relationen mellan Snowden och Lindsay, Stone borde ha varit hårdare under klippningen.

000085740016.jpg Sacha Sacha Sacha "Sacha" Snowden_3 Snowden_2
<
>
Snowden

Vi presenteras för ett av vår tids allra viktigaste samhällsproblem, där man i det godas tjänst hävdar att ändamålet helgar medlen. Men alla vi som har rent mjöl i påsen ska faktiskt slippa bevisa det – vilket är huvudbudskapet i Stones film som känns förvånansvärt okontroversiell. Stone borde ha ”piffat” upp manuset en smula. 4 stjärnor.

Toppenbra bild matchar det snygga fotot perfekt. Ljudspåret (DTS 5.1) är tillfredsställande och bonusmaterial innehåller massor av intressant information om Snowden och hans fall.

Snowden

• Blu-ray