Recension: Snömannen: En slapp och osammanhängande historia

Snømannen

Hollywood kommer till Norge med dunder och brak – men resultatet är mest en fjuttig kinapuff!
Karakter
Snömannen: En slapp och osammanhängande historia
Annons
Annons
forfatter

Hollywood kommer till Norge med dunder och brak – men resultatet är mest en fjuttig kinapuff!

Jo Nesbø är en av Nordens mest bästsäljande författare. Hans deckare om den försoffade polisen Harry Hole har översatts till fler än femtio (!) språk, och efter framgångarna med Huvudjägarna var det bara en tidsfråga innan Hollywood skulle knacka på dörren.

Scorsese vill vara med

Under 2011 ville självaste Martin Scorsese regissera Snömannen (den sjunde boken i Harry Hole-serien). Så småningom hoppade Scorsese av, men fortsatte som en av tolv producenter, och överlät regisserandet åt Tomas Alfredson (Mullvaden).

Vi säger det direkt: vi har inte läst boken, och inte någon av de andra i Harry Hole-serien heller, men om kvaliteten på den här filmen återspeglar böckerna så är vi inte ledsna för det.

Annons

Deckarklyschor som pärlor på ett snöre

Harry Hole är en av Oslo-polisen mest erfarna utredare och har alla de karakteristiska klichéerna som anti-hjältarna i krim-genren uppvisar. Han är, naturligtvis, gravt alkoholiserad (vilket hans chef vet väl om, men har överseende med) och arbetsnarkoman, har problem med att få långvariga förhållanden att fungera, bor i ett riktigt råtthål och jobbar på ett ibland okonventionellt sätt – alltså inte riktigt enligt regelverket. Så långt är allt gott och väl – det hör till premissen och beror nog främst på boken som filmen bygger på.

Från Bergen förflyttas polisen Katrine Bratt (Rebecca Ferguson, Mission: Impossible – Rogue Nation), som har med sig en trave olösta mordfall där den gemensamma nämnaren är kvinnor med barn. Det visar sig snart att Katrine döljer något för Harry. Samtidigt får Harry ett märkligt brev från någon som uppenbarligen håller ögonen på honom, undertecknat med en snögubbe. I bakgrunden jobbar den sliskige finansmannen Arve Støp (J.K. Simmons) med att Oslo ska få arrangera nästa skid-VM.

Annons

Bildskön norsk natur, men …

Snömannen bjuder på vacker natur från ett pittoreskt Norge och kan säkert bidra till ökad tillströmning av turister. Men handlingen vi får serverad är långsökt, föga trovärdig och ofattbart ospännande. Harry Hole jagar trots allt en bestialisk seriemördare, men dramaturgin är som hämtad ur EKG:et från en döende hjärtpatient.

Alfredson berättar själv i en intervju att de hade för ont om tid under inspelningen, så att det saknades 10–15 % av historien när de skulle sätta ihop filmen i klipprummet. Och det märks på filmen.

Själva polisarbetet är nästan som en parodi, de närmast snubblar över lösningar och svar. Något av det ”roligaste” är hur de kommer fram till när mördaren slår till: den gemensamma nämnaren är att det är när den första snön faller – som om inte det skulle vara en av hundra andra gemensamma nämnare. Bitarna bara faller på plats, utan att vi i publiken får vara med i processen. Ofta sitter vi bara och tänker: ”Varför då?”

Annons

Haltande tempo

Allt lunkar på med en osammanhängande handling, där mycket händer utan förklaring och/eller uppföljning. Det är fullt möjligt att boken är så omfattande att den skulle passa bättre som TV-serie, men nog borde det vara möjligt att göra ett bra filmmanus av bästsäljaren.

Rent tekniskt verkar det som om Snömannen utspelas på 1990-talet. Harry tappar hakan fullständigt över att läkaren kan fixa ett recept med en mobiltelefon (!) och Oslo-polisen har just investerat i en ny ”banbrytande” teknik: en förvuxen ultrabook/surfplatta som både kan lagra filer, vara online och spela in video!

Skådespelarna är överlag bra, men Val Kilmer är en vandrande katastrof. Hur i hela friden tänkte de? Michael Fassbender är däremot stabil som den trötte, hårt arbetande polisen som aldrig ger upp.

Fassbender, med filmer som Macbeth, 12 Years A Slave och The Light Between Oceans på sin CV, är en av dagens främsta karaktärsskådespelare. Trots ett slappt och platt manus ger han välbehövligt liv åt Harry Hole. Rebecca Ferguson ger ett övertygande intryck som hans sparringpartner, och Chloë Sevigny, som norsk redneck, är ett sant nöje att beskåda.

Annons

Medioker

I slutändan är vi mest förvånade över hur man med en så bra utgångspunkt, och så duktiga personer både framför och bakom kameran, har lyckats åstadkomma något så fullständigt mediokert. Snömannen påminner om en tretton-på-dussinet-deckare med liten budget och låga ambitioner. Även om skådespelarna och fotot ger plus i kanten.

Mycket av förklaringen är förmodligen dåliga förberedelser, plus 13 producenter som alla vill göra sin åsikt hörd. Vad publiken får se är en förvånansvärt tråkig dramaturgi och brist på spänningskurva.

Med tanke på resurserna, och människorna, bakom den här storsatsningen så är resultatet en stor besvikelse. Och argumentet att amerikanerna inte klarar av att förmedla nordiska kriminalhistorier på ett autentiskt sätt håller inte, det visade den alldeles förträffliga The Girl With the Dragon Tattoo med eftertryck. Nej, Snömannen förtjänar inte mer än 3 svaga, medelmåttiga stjärnor. Om det är en bra deckare du vill ha så titta hellre på en säsong med Bosch.

Annons

Bildkvaliteten är förvånansvärt platt, utan djup eller skärpa. Ljudet (DTS 7.1) är fylligt och detaljerat och kommer väldigt nära toppbetyg. Bonusmaterialet består bara av fem korta minidokumentärer om skådespelarna, landskapet, stunts och hur Nesbøs värld återskapas på film. Okej, men väldigt ytligt.

<
>
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
Blu-ray Release: 26 februari 2018 Regi: Tomas Alfredson Med: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, Jonas Karlsson, Jakob Oftebro, Chloë Sevigny, Val Kilmer Genre: Krim Land: USA År: 2017
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.